Ascola10web

9   אסכולה  10 לשכנע תושבים לחזור ולתת אמון מחודש בחבל הארץ הזה, צריך לתקן גם את הדברים האלה – לתת למורים המקומיים הנפלאים מערכת תמיכה וחיזוק, ולתת למורים איכותיים במדינה תמריצים שימשכו אותם להגיע לנגב המערבי. יש לדאוג שהכיתות תהיינה קטנות באופן מיוחד, לוודא שמערכת החינוך תהיה עטופה במיטב המטפלים, שיום הלימודים יהיה ארוך ועם מפעל הזנה, ולהציב סטנדרט חדש וחסר תקדים בכל ההיבטים החינוכיים. לצד זאת יש לשים לב לחינוך המשלים בתוך היישובים, ולראות כיצד מייצרים תוכניות מתוקצבות וארוכות טווח של בניית תשתית אנושית ופיזית של חינוך משלים בתוך היישובים. נדרשת מערכת חינוך שתקבל את הילדים והנוער אחרי שעות הלימודים ותעטוף אותם ואת הוריהם בתחושה של משמעות ואיכות. סגירת המעגל החינוכי על ידי חינוך איכותי ביישובים יכולה להוות מודל מוביל ברמת המדינה ולתת לתושבים, ובעיקר לנוער ולילדים, תחושה של גאווה ותקווה בתוך תהליך השיקום. כמו שהדברים נראים כרגע, לא נותנים מספיק דחיפה לפתיחת שנת הלימודים בספטמבר הקרוב. החשש הוא שחלק מהמשפחות יחליטו להישאר שנה נוספת מחוץ לנגב המערבי, עוד שנה כדי לתת לילדיהם שקט ויציבות חינוכית. בעקבות כך עלול להיווצר מצב שעד האחד חלק מהמשפחות שייצרו "גשר" על פני 2025 בספטמבר שנת הלימודים במקום אחר וישתלבו שם – לא יחזרו לנגב המערבי. המגמה והמטרה של כל הגופים – המועצות האזוריות, מנהלת תקומה והממשלה – צריכה להיות שאנשים לא יחזרו לכאן רק מתוך כורח כלכלי. לא היינו רוצים שהתושבים ייאלצו לחזור לכאן כי אין להם כסף לשכירות במקום אחר. למעשה, חזרה כזאת, מתוך מרמור וחוסר אמון, היא חרב פיפיות שעלולה להוביל לעזיבה נרחבת בהמשך. וכאן אני מגיע לסוגיה רחבה יותר – היחס שהפריפריה בישראל זוכה בו. למועצות האזוריות באזורי הספר קשה יותר כי המדינה לא מתפקדת מולן, במיוחד בעת משבר, והן אובדות עצות מחד גיסא ונבוכות מול התושבים מאידך גיסא. אם משרדי הממשלה לא רואים אותך, אז במקום לקדם תוכניות ותשתיות למען התושבים אתה עסוק כל הזמן במלחמות. זאת תופעה המורגשת גם בדרום וגם בצפון. הגישה צריכה להשתנות מהיסוד, כי הפריפריה בישראל מוזנחת בכל מובן, כך שאפילו במועצה חזקה יחסית מבחינה סוציו־אקונומית, כמו המועצה האזורית אשכול, מרגישים את המחסור – למשל בחוגי העשרה או בפעילויות אחרי בית ספר או בסייעות ובטיפולים נפשיים. עוד לפני השבעה באוקטובר המדינה לא השקיעה בפריפריה, ועכשיו המגמות האלה רק יתרחבו אם סדרי עדיפויות לא ישתנו. אם תהיה מערכת חינוך וחינוך משלים 2024 , לשקם את האסם החקלאי של מדינת ישראל. קטיף עגבניות בנגב המערבי (צילום: אבנר הופשטיין)

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw