Ascola10web

10  אסכולה   8  היום שאחרי: הזע ףטוע מהידיעה הברורה שמעבר לגדר לא מתקיים שלטון חמאס, ואם בכל זאת נשאר משהו מחמאס – אז מדובר במיליציה זעירה עם כמה רובים שלא מסוגלת לחולל נזק אמיתי. לא נוכל לשוב לחיים של שגרה ויצירה בחבל ארץ זה בידיעה שצבא של רוצחים ממתין מעבר לגדר לשעת כושר מתאימה. אין לי תשובה נחרצת איך יוצרים מחדש את האמון הזה, מכיוון שמשבר האמון בין התושבים בנגב המערבי לבין הצבא, השב"כ, ושאר הגורמים שהיו אמורים לשמור על הילדים וההורים שלנו, הוא קיצוני. האופן שבו מנוהלת המלחמה בעזה, שספק הסתיימה ללא הכרעה וללא תוכנית ליום שאחרי, לא מגביר את האמון. על מנת לבנות את האמון מחדש נדרשת הבנה עמוקה של הגורמים המייצגים את המדינה ושל מערכת הביטחון שמדובר בתהליך ארוך הדורש ענווה וסובלנות והקשבה להנהגות ולתושבים בנגב המערבי. סיסמאות ביטחוניות כלליות הנאמרות בביטחון רב כבר לא קונות ולא משכנעות אותנו. שבענו מהשחצנות ומהגישה הזו ששררו כאן עד . בלי אמון במערכת הביטחון, שכבר עכשיו מדללת 7.10־ ה שוב את הכוחות ביישובים וסביב הגבול, יהיה קשה להחזיר את התושבים באופן קבוע. האפשרות לישון בשקט סמוך לגבול היא תנאי בסיסי לשיקום אמיתי ומשמעותי. מערכות חינוך ופנאי בסטנדרטים של מרכז הארץ מרכיב חשוב בתהליך החזרה לנגב המערבי הוא סוגיית החינוך. רבים מההורים פה מסתובבים עם תחושת אשמה קשה על אשליית גן העדן שמכרו לנו ושאנחנו מכרנו 95 לילדים שלנו כל השנים הללו, כאילו האזור הזה הוא אחוזים, הם גיהינום. בשבעה 5 אחוז גן עדן, ורק בשוליים, באוקטובר גן העדן נמחק, ולא נסכים, או לא נוכל, להעמיד את התושבים שוב בניסיון הנורא הזה. לכן הקרחון הגדול שמעכב חזרה ושיקום משמעותיים לצד תחושת ביטחון הוא סוגיית החינוך. רובם המוחלט של העקורים שיצאו מהנגב המערבי וחוו מערכות חינוך אחרות, הבינו שלאורך השנים "סבלנו" מחינוך ברמה בינונית. נחשפנו לבעיות במערכת החינוך שלנו שהעלמנו מהן עין כל השנים האלה. תמיד הרגשנו שאפשר לשפר את החינוך, חשנו את הבינוניות, ורק עכשיו הבנו עד כמה פיגרנו מאחור. כמו במשל המערה של אפלטון, פתאום אתה רואה משהו באור חדש. במהלך הפיזור שלנו בערים ומועצות אחרות גילינו שלא אחת השלמנו עם מערכת חינוך שסבלה ממחסור במורים, תשתיות וצרכים נוספים. אז עכשיו, אם רוצים על מנת לבנות את האמון מחדש נדרשת הבנה עמוקה של הגורמים המייצגים את המדינה ושל מערכת הביטחון, שמדובר בתהליך ארוך הדורש ענווה, סובלנות והקשבה להנהגות ולתושבים בנגב המערבי. למעלה: החינוך כמרכיב מפתח. מכללת ספיר (לע"מ / משה מילנר) למטה: קהילות שורשיות וחזקות. קיבוץ צאלים, נגב המערבי (לע"מ / יעקב גפן)

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw