Ascola10web

27   אסכולה  10 הממשלתית, והבירוקרטיה התקציבית. דוגמא זו של פעולה יעילה בחירום ממחישה כי ודאי שבעת שגרה מחלקות החינוך במרבית הערים בשלות לקחת אחריות מלאה על מערכת החינוך העירונית. מצב הדברים בכל הנוגע לשירותי הרווחה אינו שונה בהרבה. גם בתחום הרווחה, מחלקות הרווחה בערים פועלות כסוכנות של המדינה עם מעט מאוד גמישות ומרחב פעולה. מצב החירום הנוכחי כמו גם הקורונה הוכיחו שהרשויות המקומיות מיטיבות להכיר את צורכי הרווחה של האוכלוסייה ומסוגלות לטפל בתושבים באופן הענותי וגמיש. מתחילת המלחמה מחלקות הרווחה בערים אחדות נקטו בגישה יזמית, ולא המתינו להגעת בקשות לעזרה. נעשו פניות יזומות לאוכלוסיות בסיכון, למשל שיחות טלפון עם הקשישים בעיר (לא רק לנתמכי הרווחה) או פניות ישירות למשפחות של חיילי(ות) המילואים בהצעות עזרה. יישובים אחרים נעזרו במתנדבים לקיום ביקורים ולמתן סיוע. היו יישובים שהקימו והפעילו מערכי רווחה עבור תושביהם. צורות הטיפול הפרואקטיביות הללו מתאפשרות הודות לקרבה והיכרות של רשויות מקומיות עם תושביהן. תארו לעצמכם מה יכלו הרשויות לעשות לו היו ניתנים להן התקציבים והאמצעים הרבים המוחזקים היום בידי מערכת ביטוח לאומי ומערכות ממשלתיות נוספות, כגון הדיור הציבורי? אפילו בתחום הביטחון והגנת העורף, שבשנים האחרונות רשויות מקומיות עסקו בו רק בשוליים, אפשר לראות כיצד הגברת המעורבות והעצמאות של השלטון המקומי עשויה לשנות את פני הביטחון העתידי של תושבי ישראל. כבר כיתות 700־ בראשית נובמבר נרשמה הקמה של למעלה מ כוננות חדשות בכל הערים (מלבד שלוש) והמועצות ). אולם, 1.11.2023 האזוריות (משטרת ישראל, פרסום מיום נושא זה ממשיך להיות לא מוסדר ולא מתוקצב כחלק אינטגרלי מסמכויות ומטלות הרשות. מדוח נציב תלונות ) עולה שרשויות רבות 2023 , הציבור (נציב תלונות הציבור נדרשו לגייס תרומות או להסיט משאבים על מנת להקים את כיתות הכוננות. אפילו בנושא זה, שהוא רחוק מתחומי האחריות האזרחיים של רשויות מקומיות, ניתן לראות כיצד האצלת סמכויות יכולה להועיל לכל התושבים. מובן, כי הפערים הגדולים בין רשויות מקומיות שונות, יוצרים קושי, ועשויים לעורר דאגה בהעברת מכלול סמכויות שלטוניות לשלטון המקומי באופן בלעדי. יחד עם זאת, הפערים אינם יכולים להוות עילה מתמשכת לאופן שבו השלטון המרכזי מתייחס לשלטון המקומי, כטעון טיפוח ופיקוח. השלטון המקומי בישראל, הוכיח את עצמו בעִתות חירום ובשגרה. כמכלול יש לו יכולות ביצועיות גבוהות משל הממשלה ובשל כך הוא נהנה מרמת אמון ציבורי פי שנים ויותר ממנה, לא רק בעת הנוכחית. לכן, תוך כדי יישום רפורמה שתעניק יותר עצמאות תקציבית וביצועית לשלטון המקומי, ראוי ואפשר לגבש צעדים שיצמצמו את הפערים בין הרשויות. אלה יעצימו את הרשויות בפריפריה החברתית והפוליטית ויאפשרו גם להן להתחיל לנהל את  עניינן בעצמאות גדולה הרבה יותר. ד"ר אור קרסין היא ראשת המרכז למחקרי סביבה וקיימות של האוניברסיטה הפתוחה. CC BY-SA , אלי לנקרי ראש עיריית אילת (רוני בלחסן )3.0, via Wikimedia Commons דוד אזולאי ראש המועצה המקומית מטולה (צילום: אבנר הופשטיין)

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw