Ascola10web

10  אסכולה   24  היום שאחרי: ימוקמ ןוטלש מ וארכה 2006 לחמת לבנון השנייה, שפרצה ביולי ימים, הביאה להקמתן של לפחות שש ועדות 33 בדיקה. לפחות חמש ועדות עסקו בבירור ההערכות וההתנהלות של הדרג המדיני והביטחוני בטיפול בעורף האזרחי. נוסף על דוח ועדת וינוגרד המרכזי (ועדת ), נכתבו דוחות ממשלתיים גם על ידי ועדת 2008 , וינוגרד חוץ וביטחון של הכנסת (הועדה לבחינת מוכנות העורף .)2007 , ) ומבקר המדינה (מבקר המדינה 2007 , למצבי חירום לצד הדוחות הממשלתיים פורסמו דוחות מפורטים על ידי מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות האזוריות וארגוני ודוח המרכז הישראלי 2007 החברה האזרחית (דוח שתי"ל .)2007 לחקר המגזר השלישי אחד הכשלים המרכזיים שעלו ממגוון הדוחות השונים .)2007 , הללו היה "נפקדות הריבון" (בבלי, רדאי, דבוש, איתן הסיפור העולה מתוך הדוחות וחוזר על עצמו הוא של משרדי ממשלה שנסגרו עם תחילת הקרבות ללא הודעה, הסבר או יצירת תחליף מספק. אזרחים שבייאושם פנו למשרדי הממשלה ובנסותם לקבל מענה או עזרה, הסיקו .)2008 , שאין עם מי לדבר, פשוטו כמשמעו (ג'וינט ישראל "ממשלות ישראל – הדרגים המדיניים ודרגי הביצוע – לא עשו במשך שנים את המוטל עליהם בעניין היערכות העורף בעת חירום... התנהלות זו אפיינה גם חלק גדול ממשרדי הממשלה והגופים הממלכתיים. הם לא פעלו באופן יזום ולא ניצלו את כל הסמכויות שבידיהם לסיוע לאוכלוסייה שבמצוקה. התנהלות זו הותירה "חלל ריק" בטיפול בעורף והשאירה את תושבי הצפון חשופים, פגיעים וחסרי הגנה בתקופה קשה ביותר. הליקויים הקשים בעניין הטיפול בעורף בעת המלחמה מגיעים עד כדי ליקוי מאורות" (ציטוט מתוך , עיקרי הממצאים כללי). 2007 , מבקר המדינה בניגוד לתופעת "נפקדות הריבון" שעלתה כמוטיב משותף בדוחות השונים בעקבות מלחמת לבנון השנייה, בולט התפקוד והטיפול באזרח מצד גופי השלטון המקומי, עיריות, רשויות ומועצות. בהיעדר תפקוד תקין של הממשלה הרשויות המקומיות נותרו לבדן כמעט בחזית העורף. הן עסקו בדאגה לרווחת האזרחים, אספקת שירותים חיוניים, מתן מענה לצרכים של אוכלוסיות נזקקות וחלשות ולעיתים קרובות גם בתיווך והפניית הסיוע שהוצע מכל עבר ממתנדבים, ארגוני חברה אזרחית ונדבנים פרטיים. אם מצב דברים זה נשמע מוכר למי שחווה את תחילת מלחמת באוקטובר הרי שזה לא מפתיע. 7 ה־ "נפקדות הריבון" הוא צמד מילים עם משמעות קשה, 7 שמהדהד אצל רבים ממי שחוו את אירועי מלחמת ה־ באוקטובר. דוח מיוחד של נציבת תלונות הציבור שהתפרסם חיזוק האוטונומיה של השלטון המקומי נדרשת לשיקום איכות החיים בישראל למרות שסקרים מעידים כי האמון בשלטון המקומי ושביעות הרצון ממנו גבוהים יחסית ומאפיינים את רוב האוכלוסיה, רמת האוטונומיה המוענקת לו היא מהנמוכות בעולם המערבי. יש להגביר את העצמאות התקציבית ולהרחיב את סמכויות הטיפול של העיריות והמועצות המקומיות, במיוחד במקומות שבהם הוכיחו יעילות גבוהה ומענה מהיר לצרכי האזרח. ד"ר אור קרסין בהיעדר תפקוד תקין של הממשלה בולט התפקוד והטיפול באזרח מצד גופי השלטון המקומי. הרשויות המקומיות עסקו בדאגה לרווחת האזרח, אספקת שירותים חיוניים, ומתן מענה לצרכים של אוכלוסיות נזקקות.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw