![]() |
||
דיקנט הלימודים האקדמיים | גיליון 9 ספטמבר 2009 גיליונות קודמים | |
סטודנטים יקרים,
שנה טובה, שנת לימודים פורייה
מנכ"ל חדש לאוניברסיטה הפתוחה
עד היום כיהן שטרייט בתפקידים שונים הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי. בין שאר תפקידיו שימש חשב וראש מטה כספים בשב"כ ומשנה למנכ"ל חברת 13. כמו כן עבד שטרייט באגף התקציבים של משרד האוצר וכיהן כסגן בכיר לממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר . אנו מאחלים למנכ"ל החדש הצלחה בתפקידו. ![]() לימודי מדיניות ציבורית
רוצים להשפיע על המדיניות הציבורית בישראל?
אם אתם מעוניינים בתואר המשלב את עולם התאוריה עם עולם המעשה, האוניברסיטה הפתוחה מציעה לכם לראשונה תואר ראשון או שני משולב בלימודי מדיניות ציבורית. תואר זה פותח בפניכם אפשרויות להשתלב במגזר הציבורי במשרדי הממשלה, בשלטון המקומי, במלכרי"ם או להתקדם במערכות אלה למי שכבר ממלא בהן תפקיד. כך אתם מרוויחים לימודים בעלי עניין ועתיד מקצועי.
לימודי תואר שני בלימודי דמוקרטיה במגמת ממשל ומדיניות ציבורית פתוחים בפני בעלי תואר ראשון בכל תחום שממוצע ציוניהם גבוה מ-80. התכנית מקנה הבנה של ממשל דמוקרטי במשולב עם קורסים בתחום הניהול והמדיניות הציבורית. ניתן ללמוד במסלול עם כתיבה של עבודת תזה ובלעדיה. מידע נוסף על תואר ראשון במדעי החברה בהדגשת מִנהל ומדיניות ציבורית ועל תואר שני בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים כאן. תואר ראשון במדעי הקוגניציה במסגרת דו-חוגיתבשנת הלימודים הקרובה תש"ע נפתחים באוניברסיטה הפתוחה לימודים לתואר ראשון במדעי הקוגניציה במסגרת דו-חוגית. בשלב ראשון מוצעים צירופים של החוג בקוגניציה עם החוגים בפסיכולוגיה, בפילוסופיה, במתמטיקה ובמדעי המחשב. מדעי הקוגניציה חוקרים מנקודת מבט רב-תחומית תהליכים וכישורים קוגניטיביים, כמו תפיסה חושית, שימוש בשפה, זיכרון, הסקת מסקנות, קבלת החלטות ועוד. ההנחה המרכזית של מדעי הקוגניציה היא שאפשר לנתח תהליכים קוגניטיביים במונחים של קליטת מידע, קידודו בדרכים שונות, עיבודו ושימוש בו. הבנה ממצה של תהליכים אלה תושג בשיתוף פעולה בין-תחומי. התחומים המרכזיים הנוטלים חלק במדעי הקוגניציה הם פסיכולוגיה קוגניטיבית, פילוסופיה, בלשנות, מדעי המחשב (בעיקר בינה מלאכותית) ומדעי המוח.
פירוט התכנית במדעי הקוגניציה מופיע בידיעון האקדמי ובאתר האו"פ לייעוץ ולקבלת הבהרות אפשר לפנות לפרופ' אמיר הורוביץ,
amirho@openu.ac.il,
תואר ראשון בפיזיקה במסגרת דו-חוגיתבשנת הלימודים הקרובה תש"ע נפתחים באוניברסיטה הפתוחה לימודים לתואר ראשון בפיזיקה במסגרת דו-חוגית. ניתן לשלב חוג זה עם חוגים משלימים במדעים, כגון: כימיה, מתמטיקה או מדעי המחשב. עם זאת, אפשר לשלב את לימודי הפיזיקה גם עם חוג בתחומי דעת אחרים, אפילו במדעי הרוח. התכנית כוללת מקבץ קורסים בפיזיקה הנחוצים ליצירת תמונת עולם פיזיקלית מאוזנת ונוסף עליהם קורסי תשתית במתמטיקה, בפיזיקה ובמדעי המחשב שמעניקים את הרקע ההכרחי הנדרש. הקורסים בפיזיקה הנלמדים במסגרת זו מהווים את הגרעין העיקרי ללימודי המשך בפיזיקה. פירוט התכנית בפיזיקה מופיע בידיעון האקדמי ובאתר האו"פ לייעוץ ולקבלת הבהרות אפשר לפנות לד"ר יוסי ורבין verbin@openu.ac.il 09-7781770 או לפרופ' יורם קירש, 09-7781776 yoramk@openu.ac.il. חדש באו"פ - שנת השלמה בחשבונאותמועצת רואי החשבון אישרה לאוניברסיטה הפתוחה לקיים לימודי שנת השלמה בחשבונאות. האישור ניתן לאחרונה לאחר קיום בקרת איכות על תכנית הלימודים של האו"פ. במוסדות האקדמיים שבהם לומדים חשבונאות, נהוג להציע שנת לימודים נוספת לאחר התואר בחשבונאות - "שנת השלמה בחשבונאות ", ובמסגרתה הסטודנטים משלימים ידע מקצועי בתחומי החשבונאות הפיננסית, ביקורת חשבונות ומסים. עמידה בהצלחה בלימודי שנת ההשלמה פוטרת את הסטודנטים מחלק מהבחינות הסופיות של מועצת רואי החשבון. שנת ההשלמה בחשבונאות נפתחה בחודש ספטמבר 2009 בקמפוס האוניברסיטה ברמת אביב. מרכזת שנת ההשלמה היא רו"ח שחר הלל. בשנת ההשלמה ילמדו טובי המרצים בתחומם, ובהם רו"ח שלומי שוב, רו"ח יזהר קנה, רו"ח ארנון אטיס ורו"ח נסים כהן. לפני כשש שנים נפתחה באו"פ התכנית ללימודי בוגר בחשבונאות עם חטיבה בכלכלה. מטרת התכנית היא להכשיר את בוגריה לקבלת תואר רואה חשבון מוסמך ולמילוי תפקידי ניהול מרכזיים בתחום החשבונאות והכספים במשק הפרטי והציבורי. התכנית זכתה להכרה של המועצה להשכלה גבוהה ושל מועצת רואי החשבון, שמופקדת על-פי חוק על הכשרה והסמכה של העוסקים במקצוע ראיית חשבון. בוגרי תכנית החשבונאות זוכים לפטור מחלק מבחינות המועצה הסופיות הנדרשות לקבלת רישיון רואה חשבון. כדי לקבל הסמכה כרואי חשבון נדרשים הבוגרים להיבחן גם בבחינות ממשלתיות סופיות וכן לעמוד בחובת התמחות במשך שנתיים. ![]() אולפן רדיו חדש במרכז ללימודי תקשורת
בסמסטר הקרוב (א2010) מתוכננת להיפתח סדנת רדיו אקדמית (10749), ויוצע לראשונה מסלול ללימודי עיתונות ורדיו בבית ספר "חשיפה". האולפן החדש ישמש את הסטודנטים הלומדים אשר יפיקו, יערכו ויגישו תכניות רדיו. התכניות ישודרו על גבי רשת האינטרנט ובהמשך גם בערוץ FM ייעודי. האוניברסיטה הפתוחה מייחסת חשיבות רבה לרכישת ציוד דיגיטלי חדיש ביותר, וזאת כדי לחשוף את הסטודנטים לטכנולוגיות חדישות הנהוגות היום בעולם הרדיו המקצועי ולאפשר להם להתנסות בעבודה מעשית בגמישות רבה, באיכות מרבית ותוך שמירה על היכרות עם צורות עבודה קודמות. המשך לב המערכת היא קונסולת קול מקצועית של חברת d&r . לדברי גבי חיון, מנהל אולפני אופק ויועץ טכני לפרויקט, לקונסולה יכולות מתקדמות, כגון: חיבור ותקשורת בין מודולים שונים, עבודה ידנית מלאה או לחילופין שליטה מלאה דרך מחשב צמוד או מרוחק, תצוגה מלאה על גבי מסכים, שליטה משותפת בו-זמנית מנקודות שונות, הרחבת מספר כניסות ויציאות על-פי הצורך וזחלנים (פיידרים) נשלטים. כל אלו יחד עם מעבדי קול חדישים ומתוחכמים יוצרים סביבה חדישה, איכותית ונוחה לכל צורת שידור. הסטודנטים אשר ילמדו במסלול, יקבלו הכשרה מקיפה המאפשרת שימוש בכל סוגי המדיה: קלטות קול, תקליטים, קלטות דיגיטליות, גלילי סלילים ועוד. סגירה פתיחת מסלול זה ומסלולים מעשיים נוספים במסגרת המרכז ללימודי תקשורת מאפשרת לסטודנטים ללמוד, נוסף על לימודים לתואר B.A. בתחום התקשורת, גם לימודי תעודה והכשרה מקצועית במסלולים שונים בתחומי התקשורת והמולטימדיה, לחוות ולהתנסות בסדנאות מעשיות ולהתמקצע ביצירת תכנים ופורמטים בסטנדרטים מקצועיים, אשר יאפשרו להם בעתיד להשתלב בשוק העבודה. אתר המרכז ללימודי תקשורת טקסי הענקת תארים
טקס הבוגרים הראשון התקיים ב-8 בספטמבר 2009, ונשא בו דברים ד"ר שמשון שושני, מנכ"ל משרד החינוך. בטקס השני שהתקיים ב-9 בספטמבר נשאה דברים פרופ' חנה נוה, דקאן הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ, אוניברסיטת תל-אביב. ברכות לבוגרים ואיחולי הצלחה בהמשך הדרך! העלאת מהדורה דיגיטלית של חוברות הקורסיםהחל מסמסטר סתיו א2010 יופיעו חוברות הקורסים בחלק מהקורסים במהדורה דיגיטלית בלבד ויהיו זמינות בדף הבית של אתר הקורס באינטרנט ובשאילתא. חוברת הקורס היא המסמך המארגן את הלמידה בקורס והיא כוללת את המטלות, את לוחות הזמנים והפעילויות, הנחיות למידה, מידע על אתר הקורס, ביבליוגרפיה וכדומה. החוברת מספקת מידע מעודכן ומפורט על תוכני הקורס, על דרך הלימוד המומלצת וכן הסבר מפורט בנוגע לדרישות הייחודיות בקורס. הצגת חוברת הקורס במהדורה דיגיטלית מרחיבה את נגישות הסטודנטים למידע זה מכל מקום ובכל זמן. חוברת הקורס תהיה זמינה במערכת שאילתא החל מחודש לפני פתיחת הסמסטר ובאתר הקורס כשבוע לפני פתיחת הסמסטר. סטודנטים שייתקלו בבעיית גישה לחוברת שבאתר או שיהיו מעוניינים בעותק קשיח של החוברת, יוכלו להזין פנייה באמצעות מערכת שאילתא או לפנות בבקשה למוקד הפניות ולקבל את החוברת באמצעות הדואר. הישגים לסטודנטים של האו"פ בתחרות ביזטקדורון בלי וערן בינקין מחברת Mail Mining רוצים לייעל את עבודתם של מיליוני המשתמשים בדואר אלקטרוני ברחבי העולם. בוריס לייבמן ושותפו רוצים להגן על ילדים מפני פורנוגרפיה אינטרנטית. יונתן לווייב מנסה לפתח דרך מהפכנית למיון אשפה על ידי יצירת פח אשפה "חכם". דני וייסברג, מחברת יוביטק, בונה פלטפורמה מהפכנית שתאפשר לכל טלפון סלולרי להריץ כל תוכנה (גם אם לא יועדה לדגם ספציפי). ארז אבו מנסה לגרום למחשבים לייצר ריחות וניחוחות שילוו קבצים, תמונות ודפי אינטרנט. כל היזמים הללו, בעלי הרעיונות החדשניים המבטיחים לנפץ את תמונת עולמנו המוכר ולשפרו בדרכים שונות, הם סטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה שהשתתפו במהלך השנה האחרונה בתחרות היזמות "ביזטק". התחרות החלה בדצמבר 2008 והסתיימה ביוני השנה. סטודנטים מכל רחבי הארץ ומכל האוניברסיטאות והמכללות הוזמנו להשתתף בה.מתוך האו"פ נרשמו 64 סטודנטים: כ-15 סטודנטים ממדעי המחשב, למעלה מ-30 מהפקולטה לניהול וכלכלה ומספר קטן יותר של סטודנטים מהנדסת תעשייה וניהול ואף מלימודי מדעי החברה ותקשורת. המשך
מבין 64 האמיצים צלחו את המיונים הקשים ואת השלבים הרבים 9 קבוצות שהגיעו לשלב ההגשה של תקצירי מנהלים. מהן התמודדו 5 קבוצות בשלב הגמר, והגיעו אליו 24 קבוצות מכל המוסדות האקדמיים בארץ.
שביתת סגל ההוראה האקדמיבמהלך סמסטר אביב ב2009 התקיימה שביתה של סגל ההוראה האקדמי – מרכזי הוראה ומנחים. עם סיום השביתה החליטה הנהלת האוניברסיטה הפתוחה יחד עם אגודת הסטודנטים על הקלות שיאפשרו לסטודנטים לסיים בהצלחה את הסמסטר למרות השביתה, מבלי להתפשר על הרמה האקדמית. בין ההקלות: מועדי בחינה נוספים, מפגשים מרוכזים, הנחיה פרטנית ועוד. דיקנט הלימודים האקדמיים, מחלקת מרכזי לימוד ומרכזי ההוראה דאגו להשלמה של מפגשי הנחיה חלופיים ומרתונים לקראת הבחינות. כמו כן, ניתנו מענה פרטני והבהרות לסטודנטים שפנו בבקשות חריגות. במקביל הוגברה ההיערכות לסמסטר הקיץ ג2009 באמצעות הרחבה של היצע הקורסים ותגבורו בקורסים נוספים, שלא נלמדים בקיץ בדרך כלל. ![]() האוניברסיטה הפתוחה מקיימת ימי עיון ואירועים בקמפוס החדש ברעננה. אנו שמחים להזמינכם לאירועים הקרובים. תכנית מפורטת תמצאו בקישור האלקטרוני.
יום עיון: מעבר למגבלות: טכנולוגיות בשירות אנשים בעלי צרכים מיוחדים. "אסכולות", מפגשי תרבות ודעת: "טעימות". 14 באוקטובר 2009. ![]() חברת הפרלמנט הבריטי מבקרת באו"פ
קבוצות לימוד בכלא איילון ובכלא שיטההשנה נפתחה לראשונה קבוצת לימוד מאורגנת הכוללת מפגשי לימוד והנחיה פעילה של מנחה בבית הכלא "איילון". בשנת 2009 למדו 11 אסירים את הקורסים "מבוא לחשיבה חברתית" ו"תקשורת המונים" ובסמסטר א2010 ילמדו 14 נרשמים את הקורס "מושגי יסוד ביחב"ל". עד כה הביעו הן הסטודנטים והן צוות החינוך של בית הכלא "איילון" שביעות רצון רבה. לאור הצלחת הפרויקט תיפתח בסמסטר א2010 קבוצת לימוד דומה בבית הכלא "שיטה", שתלמד את הקורס "מבוא לחשיבה חברתית". קבוצות לימוד בקורסים נוספים עתידות להיפתח גם בסמסטרים הבאים. שיטת ההוראה מרחוק של האוניברסיטה הפתוחה מאפשרת לסטודנטים אסירים ללמוד לימודים אקדמיים באופן עצמאי בתקופת מאסרם. כיום לומדים באוניברסיטה הפתוחה כ-220 אסירים בבתי הכלא השונים הפזורים ברחבי הארץ. הדבר נעשה בשיתוף פעולה ובתיאום עם הנהלות בתי הכלא ועם מערכת החינוך שלהם. החוויה הישראלית באו"פ"החוויה הישראלית" או בכינויה "מסע פרפה" מתמקדת בהבאת סטודנטים יהודיים צעירים מצרפת לישראל לשהות ממושכת. הסטודנטים מסוגלים ללמוד בעברית ומעוניינים ללמוד שניים או שלושה קורסים באוניברסיטה הפתוחה במסגרת אפיקי מעבר ולהמשיך לאחר מכן את לימודיהם בטכניון. הם מתמקדים בקורסים ספציפיים במתמטיקה ובמדעי הטבע וילמדו בסמסטר א2010 בקמפוס בית בירם בחיפה. פרופ' אביבה חלמיש נשיאת האגודה הבין-לאומית
|
פרופ' סוניה רוקס - דיקן הלימודים האקדמיים
הדיקנית הנכנסת, פרופ' סוניה רוקס, עובדת באו"פ משנת 1997. פרופ' רוקס מתמחה בחקר התהליכים המחשבתיים והרגשיים הנוגעים לזהויות חברתיות ולערכים ומשמשת עורכת בכתב העת The European Journal of Social Psychology. פרופ' רוקס שהתה כחוקרת אורחת באוניברסיטאות בחו"ל, ובהן אוניברסיטת פן בארצות הברית ואוניברסיטת קנט בקנטרברי באנגליה. דיקנים חדשים באו"פשלוש רגליים לאוניברסיטה הפתוחה: הוראה, פיתוח ומחקר. כדי לשקף את חשיבותם של כל שלושת התחומים הוחלט למנות לצד דיקן הלימודים האקדמיים (דיקן הוראה) שני דיקנים נוספים: דיקן פיתוח וטכנולוגיות ודיקן מחקר. דיקן פיתוח וטכנולוגיות, פרופ' יואב יאיר, יהיה אחראי ליחידת הפיתוח ולשה"ם. דיקן מחקר, פרופ' ענת ברנע, תחליף את ראש רשות המחקר ותהיה אחראית לרשות המחקר ולמכוני המחקר באו"פ. אנו מאחלים הצלחה לבעלי התפקידים החדשים. פרופ' ענת ברנע - דיקן מחקר
פרופ' יואב יאיר - דיקן פיתוח וטכנולוגיות
בין השנים 2004-1998 ניהל פרופ' יאיר את פרויקט MEIDEX בהשתתפות האסטרונאוט הישראלי הראשון, אל"מ אילן רמון ז"ל, ועבד בצמידות עם סוכנות החלל הישראלית ועם נאס"א. תוצאות הניסוי הביאו ליצירת קשרים עם קבוצות מחקר בארצות הברית, ביפן, בצרפת ובדנמרק העוסקות בחקר תופעות זוהרות באטמוספרה הגבוהה. פרופ' יאיר ממשיך במחקרים על סופות ברקים בכדור הארץ ובכוכבי לכת אחרים וזכה לכמה מענקי מחקר מהקרן הלאומית למדע ומהאיחוד האירופי. מינויים חדשים:ד"ר ענת לרנר תתמנה לתפקיד ראש החטיבה למדעי המחשב החל מה-1 באוקטובר 2009, עם סיום כהונתו של ד"ר תמיר טסה בתפקיד זה. פרופ' אלי לוין יתמנה לתפקיד יו"ר הוועדה לאישור תכניות לימודים החל מה-1 באוקטובר 2009, עם סיום כהונתה של ד"ר ציפי ארליך בתפקיד זה. ד"ר יוסי ורבין יתמנה לתפקיד יו"ר ועדת המשנה למדעי הטבע והחיים החל מה- 1 באוקטובר 2009, עם סיום כהונתו של פרופ' שלמה שובאל בתפקיד זה. תודות למסיימים את כהונתם אשר מילאו את תפקידם נאמנה, וברכות ואיחולי הצלחה לבעלי התפקידים החדשים קידומים בדרגה של חברי סגל אקדמי בכיר:פרופ' יורם עשת מהמחלקה לחינוך ופסיכולוגיה הועלה לדרגת פרופסור מן המניין. ד"ר דפנה אפרת מהמחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ויהדות הועלתה לדרגת פרופ' חבר. מינויים חדשים של חברים בסגל האקדמי הבכיר:ד"ר מתי מאיר מהמחלקה לספרות, לשון ואמנויות מונתה לחברת הסגל האקדמי הבכיר בדרגת מרצה בכיר. ד"ר איריס שגריר מהמחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ויהדות מונתה לחברת הסגל האקדמי הבכיר בדרגת מרצה בכיר. חברי סגל חדשים שיצטרפו לאוניברסיטה הפתוחה בשנה האקדמית תש"ע (אוקטובר 2009):ד"ר גל בן-יהודה (חינוך) למחלקה לחינוך ופסיכולוגיה. ד"ר גליה בנזימן (ספרות כללית) למחלקה לספרות, לשון ואמנויות. ד"ר יורם קלמן (ניהול מערכות מידע ) למחלקה לניהול וכלכלה. ד"ר ישי לנדא (היסטוריה אינטלקטואלית של אירופה) למחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ויהדות. מלגת ות"ת לבתר-דוקטורט לשנת תש"עבמלגת ות"ת לבתר-דוקטורט לשנת תש"ע זכתה החוקרת ד"ר מנאר חסן שנושא המחקר שלה הוא: מגדר ונשים פלסטיניות במרחביה האורבניים של חיפה המנדטורית. המחקר יבוצע בהנחיית ד"ר מוצטפא כבהא מהמחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ויהדות. ברכות למקבלת המלגה. ![]() אתר דיקנט הלימודים האקדמיים עלה לאוויר![]()
אנו שמחים לבשר על עליית אתר דיקנט הלימודים האקדמיים לאוויר.
![]() עלייה חדה בצפיות באופק בתקופת המבחניםסיום סמסטר אביב (ב2009) ובחינות מועד א שלו מאופיינים בשימוש רב בשידורים ובהקלטות של שיעורי אופק השונים. בתקופה זאת ניכר גידול משמעותי בהיקף הצפייה בווידאו. לשם המחשה, אם במהלך תקופת המבחנים של סמסטר אביב (ב2008) (כחודש) נצפו 25,763 שעות של שידורים חיים והקלטות, הרי בתקופה המקבילה ב- 2009 צפו כ-12,000 סטודנטים שונים ב-60,437 שעות של שידורים והקלטות. גידול זה, של 134% לעומת שנה קודמת הוא אמנם חריג בגודלו, אך מגמה זו של גידול מואץ בשימוש בשיעורי הווידאו מאפיינת את הסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה כבר שנים אחדות. מגמה זאת נמשכת גם בסמסטר קיץ. עד לשבוע הרביעי של הסמסטר נצפו כ-36,000 שעות, שהן 84% מסך כל השעות שבהן צפו הסטודנטים בסמסטר קיץ 2008 כולו. סיכום השוואתי של שעות צפייה, כלל משתמשי אופק (ציר X: שבועות בסמסטר, ציר Y: שעות צפייה) ![]() ריאיון עם סטודנט לתואר שני בחינוךמאיר (השם המלא שמור במערכת), בן 37, אב לחמישה ילדים ועובד בחברת אמדוקס, לומד זה שנתיים בתכנית לתואר שני בחינוך. מאיר הנו בוגר תואר ראשון בכלכלה ומדעי המחשב באוניברסיטת בר-אילן ורב-סרן במילואים בחיל האוויר. הוא השתתף לאחרונה במבצע "עופרת יצוקה" ואף זכה לתעודת הצטיינות מטעם הרמטכ"ל. מאיר, כיצד הגעת ללמוד דווקא תואר שני בחינוך? תחום העניין המרכזי שלי הוא מערכות למידה. בעת שירותי הצבאי עסקתי בסימולציה ובהדרכות; היה לי הרקע הטכנולוגי מסימולטורים וממערכות אימון ורציתי לקשר ידע זה לחינוך, ובעיקר לחינוך מהבית. חשבתי תחילה ללמוד מנהל עסקים, אבל מצאתי שכולם לומדים את זה. רציתי להיחשף לתחומי ידע ולכיווני התפתחות נוספים ושונים מאלה שיש לכולם. כבוגר תואר ראשון באוניברסיטת בר-אילן, מדוע פנית דווקא לאוניברסיטה הפתוחה? חיפשתי מקום שיאפשר לי ללמוד במקביל למחויבויותיי לעבודה ולמשפחה. אני עובד במשרה מלאה, ויש לי חמישה ילדים. הלימודים באוניברסיטה הפתוחה מאפשרים לי ללמוד באופן גמיש, לאורך זמן ומבלי להגיע כלל לשיעורים. חומר הלימוד כולו מצוי בידיי, ואין לי צורך "לרדוף" אחריו. המשך
אני זוכר שבתואר הראשון עבדתי כבר בשנה השנייה ללימודים, והייתי עסוק בעיקר בחיפוש ובאיסוף חומר הלימודים. באוניברסיטה הפתוחה אתה לא צריך לחפש. יש לך כל החומר, ואתה רק צריך לשבת ללמוד ולגשת למבחן.
אבל מעבר לכל זאת, אני חושב שאין מקום כמו האו"פ ללמוד את התואר בחינוך. זה מקום שבו למידה מרחוק, למידה באמצעות אמצעים טכנולוגיים ולמידה לא קונסרבטיבית מיושמות בשטח מדי יום ביומו. אני נהנה מאוד מהלימודים. התכנית פותחת בפניי תחומי ידע ועניין חדשים ומרתקים, ואני רק בתחילת התואר... המשך מעבר לעניין שלי בתחום החינוך, חשוב לי גם העניין הערכי, ואני מנסה לעשות דברים שלא קשורים ישירות ללימודים באוניברסיטה. בימים אלה אני מנסה להרים פרויקט חדש בחטיבת ביניים. במסגרת הפרויקט אני אלמד ילדי כיתה ט טכנולוגיה ועקרונות של הכנת שיעור והוראה. לאחר מכן תלמידים אלה יכינו מערכים באמצעים טכנולוגיים לילדים בכיתה או שתיים מתחתיהם. באופן זה גם הכיתות הנמוכות מרוויחות למידה באמצעים טכנולוגיים וגם הכיתות הגבוהות מקבלות שיעור ביוזמה, ביצירתיות וכמובן גם נחשפות לטכנולוגיות למידה והוראה. סגירה לאחרונה השתתפת במבצע "עופרת יצוקה" כקצין מילואים. כיצד הצלחת לעמוד בדרישות הלימודים? בעת המבצע פניתי בדוא"ל למנחת הקורס שלמדתי, והיא ענתה לי מיד כי יינתנו לי מטלות חדשות, ואוכל להגישן באיחור. בהשוואה למסגרות אחרות בחיי ההתחשבות שהפגינה האוניברסיטה הפתוחה לשירות המילואים שלי בזמן מבצע "עופרת יצוקה" הייתה יוצאת מגדר הרגיל והפתיעה אותי מאוד לטובה. בחברה שלנו אין היום הבנה כלפי מי שיוצא לשירות מילואים. באוניברסיטה הפתוחה נתקלתי ביחס אוהד, מבין ומתחשב. זהו יחס מדהים שאינו מובן מאליו בימינו. ![]() מבוא ללוגיקה (10703)
הלוגיקה עוסקת בעיקר בטיעונים – בגזירת מסקנות מהנחות או ממידע שיש ברשותנו. המרכיבים הלוגיים הם המרכיבים הבסיסיים ביותר במחשבה האנושית, ועליהם נסמכים כל המדעים וכן החשיבה הרציונלית היומיומית. בקורס זה יילמד תחום הדיון של הלוגיקה, תוך התמקדות בהבחנה שבין טיעונים תקפים לבין טיעונים שאינם תקפים והקניית יכולת להבחין בכשלים, שבהם אנו פוגשים במהלך חיינו. נכיר את השפה הלוגית ואת הטכניקות הלוגיות המרכזיות. בקורס יילמד גם כיצד "מתרגמים" משפטים וטיעונים מן השפה הרגילה לשפה הלוגית, וכך אפשר יהיה ליישם את הטכניקות הלוגיות לבדיקת תקפותם של טיעונים המובעים בשפה הרגילה. כמו כן, הקורס ידון בשאלות פילוסופיות שונות בדבר מהות הלוגיקה, בדבר מהות הקשר שבין השפות הרגילות ("השפות הטבעיות") לבין השפה הלוגית ועוד.
עלייתה ונפילתה של הקיסרות הסינית (10742)![]()
האם חלמתם אי-פעם על המדינה המסתורית ביותר במזרח – סין? האם תהיתם מה סוד הקסם שלה? מדוע היא המקור להמצאות המשמעותיות ביותר בהיסטוריה האנושית, כגון: הנייר, המצפן, המשי, הזיקוקין די נור ואבק השרֵפה? כיצד בנו את החומה הסינית ואת העיר האסורה ומדוע?
![]() ![]() פסיכולוגיה קוגניטיבית: מבוא ותהליכי זיכרון, כרך א, יחידות 3-1 / יונתן גושן-גוטשטיין, דן זכאי
הספר נלמד במסגרת הקורס "פסיכולוגיה קוגניטיבית" ![]() ספר בראשית: כרך א, יחידות 6-1 /
|
|
יש לכם הערות, הארות, הצעות? נשמח לקרוא. שלחו את תגובותיכם אל: dicanat@openu.ac.il. תגובות קוראים/ות יפורסמו לפי בחירת המערכת. קצרים או"פטימיים יוצא לאור על-ידי דיקנט הלימודים האקדמיים בעריכת יוכי ריץ ונגה שי-שרברק. עריכה לשונית: חיה וטנשטיין-מאייר. עיצוב גרפי: זאב פרל. בנייה: ליזה גשיקטור. כתובת המערכת dicanat@openu.ac.il. |