![]() |
||
דיקנט הלימודים האקדמיים | גיליון 13 אוקטובר 2011 גיליונות קודמים | |
סטודנטים יקרים,
אנו שמחים לקבל את תגובותיכם, והנכם מוזמנים להמשיך לכתוב אלינו.
1,000 מלגות סיוע לסטודנטיםלקראת סמסטר הלימודים א2012 החליטה האוניברסיטה להעמיד 1,000 מלגות סיוע כלכלי, במטרה לסייע לסטודנטים חדשים המבקשים להירשם ללימודים. המלגות נועדו לסטודנטים אשר עקב סיבות כלכליות התקשו להירשם ולו לקורס אחד באו"פ. סטודנטים שהיו מעוניינים בכך הגישו את בקשתם למלגת סיוע כלכלי. הבקשות נבדקו, ואישורים מתאימים נשלחו לסטודנטים. האוניברסיטה מתכוונת לתמוך גם בקורס השני של סטודנטים שיצליחו בקורס הראשון. אתר לסטודנטים חדשים![]() לא מכבר עלה לאוויר אתר המיועד לסטודנטים חדשים באוניברסיטה הפתוחה. האתר מאפשר לסטודנטים להתמצא בצעדיהם הראשונים באו"פ ולהכיר את עולם המושגים המקובל באוניברסיטה. האתר הנו פרי עבודה משותפת של דיקנט הלימודים האקדמיים ודיקנט הסטודנטים, והוא נוצר בעקבות פניות מן השטח שהעידו על תחושות לחץ ובלבול עם הכניסה ללימודים באו"פ. על מנת למנוע "הצפה" של מושגים, האתר מאפשר חשיפה ב"מנות קטנות" ובהדרגה . הוא בנוי מפרקים המלווים את התקדמותם הכרונולוגית של הסטודנטים, החל מהרשמתם ללימודים ועד למבחני הגמר וההרשמה לסמסטרים הבאים. בפרק הראשון ("נרשמתי, מה עכשיו?") הסטודנטים נחשפים רק למושגים שראוי שיכירו מיד עם הרשמתם לקורס. הפרק השני ("לקראת מפגש ההנחיה") רלוונטי לקראת פתיחת הסמסטר, וכן הלאה. כתובת האתר נשלחת לכל הסטודנטים החדשים בדואר אלקטרוני בליווי ברכת דיקן הלימודים האקדמיים. כמו כן ניתן להגיע לאתר מדף הבית של האוניברסיטה. להלן קישור לאתר. ערב הצדעה לבוגרים: אירוע לציון הסמכת 30,000 בוגרים![]() ביוני האחרון חגגה האוניברסיטה הפתוחה עם בוגריה ציון דרך – 30,000 בוגרי תואר ראשון מאז היווסדה. כברת דרך עברה האו"פ מאז 1982, כאשר סיימו 42 בוגריה הראשונים, ועד היום, בהיותה האוניברסיטה הגדולה בישראל, עם למעלה מ-47,000 סטודנטים. נראה כי המטרות שהיו בבסיס חזון הקמתה לפני למעלה משלושים שנה עדיין ניצבות כנר לרגליה של האוניברסיטה: לשרת אוכלוסיות נרחבות, לפתוח את ההשכלה הגבוהה לכלל החברה ולהסיר מכשולים כגון מרחק, זמן, בגרות ופסיכומטרי, ועיסוקים נוספים כגון עבודה ושירות צבאי. תחת כיפת השמיים בקמפוס ברעננה פתחה את הערב פרופ' חגית מסר-ירון, נשיאת האוניברסיטה הפתוחה, בדברי הוקרה לבוגרים. שר החינוך, גדעון סער, ציין את מקומה המרכזי והבולט של האוניברסיטה בזירת ההשכלה הגבוהה. יהושע אסא, סגן יו"ר אגודת הבוגרים, ייצג את הבוגרים בברכה לבבית לאו"פ ולבוגרים. בפני הבוגרים הופיעו אמנים שונים ומגוונים שנבחרו מתוך רצון להתאים לקשת הרחבה של בוגרי האו"פ לדורותיהם. בין המופיעים היו תזמורת סימפונט רעננה, ברי סחרוף, שלומי שבן ומארינה מקסימיליאן-בלומין. את הערב הנחה אברי גלעד. ![]() פרופ' שלום רצבי למד בישיבה חרדית ולא הייתה לו בגרות מלאה. בגיל 30 פלוס, נשוי ואב לילדים, הוא ביקש לרכוש השכלה גבוהה. מאחר שלא השלים בגרות באנגלית, לא התקבל רצבי לאוניברסיטאות אחרות. האוניברסיטה הפתוחה הייתה היחידה שפתחה בפניו את שעריה, ולאחר שסיים תואר ראשון עם התמקדות בהיסטוריה, הוא המשיך לתואר שני ואף סיים דוקטורט בהצטיינות באוניברסיטת תל אביב. היום פרופ' רצבי מנהל קריירה אקדמית בין-לאומית ומלמד היסטוריה באוניברסיטת תל אביב. המשך קרן לביא למדה באוניברסיטה הפתוחה כדי שתוכל להמשיך לעבוד ולהשתכר במקביל ללימודיה. היא נוכחה לדעת שהתואר באו"פ מוערך מאוד באוניברסיטאות אחרות. לביא התקבלה למסלול לתואר שני בפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב עוד לפני שסיימה את התואר הראשון שלה בפסיכולוגיה באו"פ. כאשר היא התקשרה לאוניברסיטת בר אילן כדי להסיר את מועמדותה, הוצע לה להצטרף למסלול ישיר לדוקטורט בתוספת מלגת מחיה. במהלך לימודיה באו"פ השתלבה לביא במחקר בפסיכולוגיה פיזיולוגית. יובל הרפז חלם להיות חוקר מוח, אך ציוני הבגרות שלו מנעו ממנו להתקבל ללימודים באוניברסיטאות אחרות. הוא החל ללמוד באוניברסיטה הפתוחה וסיים תואר ראשון בהצטיינות. בזכות ציוניו הוא התקבל למסלול ישיר לדוקטורט באוניברסיטת תל אביב בחקר המוח, וכיום הוא קרוב לסיום התואר. אמנון שרייבמן, הבוגר השני של האוניברסיטה הפתוחה, החל את לימודיו באו"פ כמורה. לאחר סיום התואר הראשון הוא המשיך לתואר שני ולדוקטורט בארצות הברית. סגירהתערוכה "סיפור של צמיחה"![]() ערב ההצדעה החגיגי לבוגרי האו"פ התמקד בצמיחה – זו של הבוגרים וזו של האוניברסיטה. את פני הבוגרים ומשפחותיהם קיבלה תערוכה בנושא האוניברסיטה הפתוחה ובוגריה: סיפור של צמיחה בעיצוב אמני בית ההוצאה לאור של האוניברסיטה, אוצרות: יונה לשם-רובינשטיין ורותי שלם. התערוכה כללה מיצגים שונים וקטעי וידאו-ארט אשר עסקו בספרי האו"פ, בטכנולוגיות המיושמות באוניברסיטה, בעקרונות היסוד שלה, באנשים המעורבים בה, בתולדותיה ובבוגריה. נשיאת האו"פ בוועידה השנתית לקידום מעמד האישה באו"ם![]() כאשר התקיימה באו"ם הוועידה השנתית של ה-CSW (Commission on the Status of Women) (הוועדה למעמד האישה של האו"ם) בניו יורק, נבחרה פרופ' חגית מסר-ירון, נשיאת האוניברסיטה הפתוחה ופרופסור להנדסת חשמל ואלקטרוניקה, עם ארבעה מומחים בין-לאומיים נוספים, להציג בפאנל זה. ה-CSW הנו גוף משנה של המועצה הכלכלית-חברתית באו"ם שעניינה קידום נשים. מדי שנה בשנה מתכנסים נציגי המדינות החברות באו"ם כדי לדון בנושאי שוויון נשים, להציג את האתגרים העומדים על הפרק, לקבוע סטנדרטים חדשים ולגבש מדיניות בין-לאומית. פרופ' מסר-ירון פועלת מזה שנים רבות לקידום נשים במדע במסגרות שונות. בתקופת כהונתה כמדענית הראשית וכראש מנהל המדע במשרד המדע, התרבות והספורט, היא יזמה והקימה את המועצה הלאומית לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה, ואף עמדה בראשה. כמו כן פרופ' מסר-ירון הייתה ממייסדות ארגון EPWS, המאחד רשתות של נשים מדעניות באירופה. בתגובה להשתתפותה בוועידה אמרה פרופ' מסר-ירון: "לכבוד הוא לי לקחת חלק בפורום חשוב זה, ששם לעצמו למטרה לקדם את מעמד הנשים בכל תחומי ההשכלה והתעסוקה. הנתונים מראים ששיעור השתתפות נשים בכוח העבודה המדעי-טכנולוגי קטן משמעותית מחלקן באוכלוסייה (בהנדסת חשמל, למשל, פחות מ-10%), וגם בתחומים אלו קיימת תקרת זכוכית, ומיעוט נשים מגיע לדרגות העליונות. עם זאת, אני צופה כי בעידן הנוכחי, שבו הטכנולוגיה מחויבת לאג'נדה הירוקה, נשים רבות יותר ישתלבו בפרויקטים טכנולוגיים. אינדיקציה לכך רואים בעובדה שבאוניברסיטאות בארץ כבר רואים שבמקצועות הנדסיים עכשוויים, כמו הנדסת סביבה והנדסה ביו-רפואית, שיעור הסטודנטיות דומה לשיעור הסטודנטים". יום המחקר 2011![]() ביום המחקר השנתי של האוניברסיטה הפתוחה הציגה האו"פ בפני הקהל הרחב מגוון מן המחקרים הנערכים במסגרתה. בין המשתתפים היו עובדים, סטודנטים, עמיתים העוסקים במחקר ומובילי דעה במערכת ההשכלה הגבוהה באוניברסיטאות, במרכזי מחקר ובמכללות. יום המחקר התמקד השנה בנושא "התנהגות". לאחר דברי הפתיחה של נשיאת האוניברסיטה, פרופ' חגית מסר-ירון, התקיימה סדרת הרצאות בהנחייתה של דיקן המחקר, פרופ' ענת ברנע. ההרצאות היו במתכונת Mini Ted Talks, וארכו שבע וחצי דקות כל אחת. בין החוקרים שהרצו היו פרופ' סוניה רוקס, פרופ' תמר הרמן, ד"ר אביעד בר-חיים, ד"ר רביד דורון, ד"ר זאב רוזנהק, ד"ר אבנר כספי וד"ר יורם קלמן. בתום ההרצאות התקיים סיור חופשי במתחם תערוכת המחקר, שבו הציגו החוקרים את מחקריהם לכל המתעניינים. את יום העיון חתם משחק אינטראקטיבי קבוצתי בהדרכתם של ד"ר תמיר טסה וד"ר ריקה גונן. אופ"להחל מסמסטר ב2012 מתוכנן מעבר של אתרי הקורסים מסביבת הלמידה הוותיקה "אופוס" לסביבת למידה חדשה "אוֹפַּ"ל" המבוססת על מערכת בשם מוּדל (Moodle). המעבר נובע מן הרצון למצוא פלטפורמה חדשה לפעילות האינטרנטית, אשר תכיל בתוכה גם את התפיסות הפדגוגיות החדשות, המבוססות על מציאות של רשתות חברתיות, ויקי, YouTube ועוד. מערכת מוּדל היא סביבת למידה בין-לאומית המבוססת על מערכת קוד פתוח לניהול למידה ואתרי קורסים מקוונים. המערכת נמצאת בשימוש ב-212 ארצות שונות, עם למעלה מ-4 מיליון משתמשים שונים (המספרים מתעדכנים באופן תדיר וניתן לעקוב אחריהם כאן). המעבר כולל שדרוג של המערכת והתאמתה לצורכי האו"פ, המרה של חומרים קיימים מאופוס לאופ"ל והדרכה של מרכזי ההוראה ביכולות המערכת החדשה. פרטים נוספים על המערכת החדשה, על פיתוחים שנעשו וייעשו, על תהליכי ההטמעה באו"פ ועל הקורסים המשתתפים בפיילוטים הראשונים, ניתן לקבל ב אתר זה. ללמוד ערבית בקיץ אחדהאוניברסיטה הפתוחה מציעה ארבעה קורסים ללימוד השפה הערבית הספרותית: יסודות השפה הערבית הספרותית א' (91465), ב' (91466), ג' (91468), ד' (91469). לראשונה בסמסטר הקיץ האחרון הציעה האוניברסיטה לימודים של שני קורסים ברצף, בזה אחר זה, במתכונת אינטנסיבית במשך עשרה שבועות. באופן זה יכולים הסטודנטים לרכוש את יסודות השפה הערבית בקצב מהיר מן המקובל במתכונת של שני סמסטרים רגילים. כמו כן ניתן ללמוד קורסים אלה במהלך שנת הלימודים בשני סמסטרים. הקורסים נלמדים בטכנולוגיה של לימוד מרחוק ב"כיתה וירטואלית", וניתן יהיה לצפות בשיעורים המוקלטים במהלך השבוע בכל שעה שהיא. קורסי הערבית הם חלק מדרישות תכנית הלימודים לתואר ראשון בתחום ההיסטוריה של המזרח התיכון ותרבויותיו, והם אינם מקנים נקודות זכות. אולם מעבר לעניין חובת הלימוד, יש בלימוד השפה הערבית נדבך חשוב להבנת המתרחש באזורנו. אופג'וב – הכוון והשמה![]() יחידת אופג'וב באוניברסיטה הפתוחה היא גוף המתאם ומתווך בין המוסדות המספקים שירותי הכוון לימודי ומקצועי ושירותי השמה בעבודה, לבין הסטודנטים של האו"פ ובוגריה.
פרטים נוספים על כל השירותים הללו ניתן לקבל בטלפון: 09-7780712/1504 או בדוא"ל: opjob@openu.ac.il. מדליות כסף באולימפיאדה הבין-לאומית
|
פרס א.מ.ת לפרופ' גרשון בן-שחר![]() פרופ' גרשון בן-שחר, נשיאה הקודם של האוניברסיטה הפתוחה, זכה בפרס א.מ.ת בתחום מדעי החברה. הפרס, הנחשב ל"נובל הישראלי", מוענק מדי שנה בשנה לחוקרים על הצטיינות ועל הישגים אקדמאיים ומקצועיים בתחומי האמנות התרבות והמדע, שיש בהם תרומה מיוחדת לחברה. את הפרס, בסכום של מיליון דולר, מעניק ראש הממשלה, והוא מחולק בין הזוכים.
השנה הוענקו פרסי א.מ.ת בארבעה תחומים:
מנימוקי השופטים לזכייתו של פרופ' גרשון בן-שחר:
ברכות חמות לפרופ' בן-שחר. זכייה במלגת אלוןאנו שמחים לבשר שגם השנה זכתה במלגת אלון חברה מהסגל האקדמי הבכיר של האוניברסיטה הפתוחה. הזוכה היא ד"ר גליה בנזימן מהמחלקה לספרות, לשון ואמנויות. התכנית "מלגות אלון" על שם מי שהיה שר החינוך ויו"ר המל"ג, יגאל אלון ז"ל, נועדה לאפשר לאוניברסיטאות לקלוט מדענים צעירים מצטיינים במיוחד. התכנית היא תחרותית ומבוססת על הצטיינות אישית, ללא קביעת מכסה לכל אוניברסיטה או לכל תחום. בסך הכול מוענקות בכל שנה 20 מלגות לחברי סגל מכל תחומי הידע בכל שמונה האוניברסיטאות בארץ. זאת השנה השלישית ברציפות שחברי סגל צעירים, מצטיינים, מהאוניברסיטה הפתוחה זוכים במלגות אלון. ברכות לד"ר גליה בנזימן. פרסי ראש הממשלה להלחנהשי כהן, מרכז הוראה של הקורס "תולדות הג'ז", ודגנית אלייקים, מנחה בקורס "מוסיקה ממבט ראשון", הם שניים מתוך חמשת הזוכים בפרס ראש הממשלה להלחנה לשנת 2011. הזוכים הנוספים הם יוסף ברנדשבילי, עמוס אלקנה ואבנר חנני. צוות השופטים בתחום המוזיקה הקונצרטנטית מנה את המנצח אורי סגל, את נגנית האבוב גבי בוקובסקי ואת המוזיקולוג, המחנך ונגן הצ'מבלו דוד שמר. טקס-קונצרט מיצירות הזוכים נעל את פסטיבל חג המוזיקה שהתקיים בירושלים בביצוע אנסמבל מיתר. ברכות לזוכים! שלושה מצטייני פר"ח מהאו"פמדי שנה בשנה מעניק פרויקט פר"ח (פרויקט חונכות) מלגות למצטייניו בטקס חגיגי. השנה, מתוך 25,500 סטודנטים שפעלו בפר"ח בשנת הלימודים תש"ע נבחרו 12 חונכים מצטיינים, שמתוכם שלושה הם סטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה: נתנאל חזן (חשבונאות), אילנה סקיגין (פסיכולוגיה) ויניר שמואל (מדעים מדויקים). להלן סיפוריהם: נתנאל חזן![]() "... זה פשוט לא להאמין, אני במערכת כבר יותר מעשר שנים, לא ראיתי אף פעם תלמיד שהשתפר כל כך בשנה אחת...אין ספק שזה בגלל החונך, הלוואי והיו עוד חונכים כאלה... הוא פשוט מדהים.... הילד השתפר בהכול! לא רק בלימודים, שזה בכלל מקצה לקצה, הוא נפתח לחברים בכיתה, הוא מדבר בשיעורים, מכין עבודות מקסימות. פשוט ילד אחר!" (המחנכת). כל מי שהיה מעורב וצפה במעשה החונכות של נתנאל ושל ש' היה מוקסם. כולם זקפו זאת לזכותו של נתנאל, אך נתנאל העניק את כל הקרדיט לש' ואמר: " אני נשבע בהן צדקי שלא עשיתי כלום, זה כנראה היה בתוכו, אני רק הייתי הנוצה שדמבו החזיק כדי שיאמין שהוא יכול לעוף". נתנאל הגיע לפר"ח עם מוטיבציה רבה. כשנפגש לראשונה עם הרכזת שלו אמר: "אני באתי כי אני מאמין בחשיבות העצומה של הפרויקט". נתנאל ראה בש' את הטוב הטמון בו ועשה כל שביכולתו על מנת לחשוף, לחזק ולהוציא מן הכוח אל הפועל את כל הכוחות החיוביים שבילד. היכולת לעמוד מול ילד שהישגיו נמוכים וכישוריו החברתיים לוקים בחסר ולראות את הטוב שבו היא יכולת מיוחדת, והיא זו המאפשרת לחונך לסייע לילד, להמריץ אותו להפיק מעצמו את המרב ואת המיטב ולהעצים את היכולות הגלומות בו. המשך הפעילות הקונוונציונלית של החונכות (לטייל, ללמוד, לשחק ולהכין שיעורי בית) לא סיפקה את נתנאל. לדברי מעיין בן-יוסף, הרכזת, נתנאל "השקיע שעות במחשבה על סוג הפעילות המתאימה ועל הדרכים לקדם את ש'. הוא שילב בין הלימודים לבין פעילות הכיף בצורה מיוחדת. גם כשהפעילויות הוגדרו כפעילויות כיף והנאה הייתה חשיבה לימודית מאחוריהן. הן נבנו כך שיאפשרו לש' לחוש תחושה של הצלחה ולחוות התמודדות עם משימות לא פשוטות". נתנאל גם השכיל לשתף פעולה עם הרכזת שלו ולהשתמש בתבונה במערכות הפר"ח העומדות לרשות החונכים ומאפשרות להעצים את מעשה החונכות. על תרומת החונכות לש' ניתן ללמוד מעדויות הסובבים אותו, על תרומת החונכות לנתנאל מעיד נתנאל עצמו: "הרבה יותר משאני הענקתי לש' הוא העניק לי. הוא לימד אותי שגם כשקשה צריך להתעקש, שאם לפעמים אתה כועס ונעלב, אפשר להראות זאת לסובבים אותך ואף ללמוד לסלוח ולקבל את האחר, השונה ממך. ש' לימד אותי שעולם הילדים הוא עולם נפלא, ושאנו, המבוגרים, צריכים ללמוד ממנו". סגירהאילנה סקיגין![]() אילנה סקיגין חנכה ילדה הסובלת מתסמונת גנטית הגורמת לבעיות פיזיות, חברתיות, התפתחותיות ושכליות קשות. על תרומתה של אילנה לחיי הילדה אפשר ללמוד ממכתבה של האם: "אני אימא של ש', בת ה-12, הלומדת בכיתה מיוחדת (מקדמת) בבית ספר רגיל. לפני שנתיים קיבלנו מתנה גדולה מאוד, זכינו באילנה סקיגין. זה נס שלא יאומן. לא יכולתי לחלום על דבר טוב יותר. היא חנכה את ש' במשך שנתיים וקידמה אותה מעל ומעבר לצפוי. לפני שאילנה הגיעה, קשייה בלימודים התבטאו בהישגים נמוכים מאוד. המורים לא נתנו סיכוי רב לשינויים לימודיים וחברתיים. אילנה מצאה את הדרך. אילנה אינטליגנטית, רגישה, מסורה, עם המון סבלנות ורצון גדול לעזור. היא האמינה בש' החל מן הרגע הראשון. היא עזרה לה וקידמה אותה בתחומים שונים. ש' התחילה להביא הביתה ציונים של מאה בחשבון והתקדמה בעברית ובמקצועות אחרים. באספות ההורים בבית הספר המורה של ש' הודיעה בשמחה שהיא רואה אור בקצה המנהרה. היא ציינה את העובדה שהילדה התבגרה והתקדמה מאוד מבחינה רגשית, חברתית ולימודית. היא ציינה שיש גם התקדמות ביכולת החשיבה. להתקדמות כזו לא ציפינו, וזה דבר ששימח מאוד אותי ואת המשפחה. חשוב לציין שש' אינה נקשרת בקלות לאנשים וקשה לה להפגין רגשות, אך היא נקשרה לאילנה מידית. היא ויתרה על טיולים ועל אירועים משפחתיים לטובת הפגישות עם אילנה. גם רצונה להעניק לאילנה תשורות קטנות היה בבחינת שינוי מרנין בהתנהגותה. המשך התקדמותה של ש' מצאה את ביטוייה גם בפרמטרים אובייקטיבים לחלוטין: ועדה שמונתה על מנת להחליט על עתידה של ש' החליטה להעבירה לכיתה ז' מקדמת בבית ספר רגיל. את כל זאת אנו זוקפים לזכותה של אילנה, שהצליחה להתמודד עם כל מצב והובילה להצלחת בתנו. אנו רוצים לראות את אילנה גם בשנה הבאה. עזרו לילדתי להמשיך, להתקדם, לצמוח ולפרוח". לנה רודנקו, רכזת פר"ח, מוסיפה כי המפתח להצלחתה של אילנה היה השימוש באמנות. אילנה השכילה להבין שקוד הכניסה לעולמה של ש' טמון בעולם האמנות, והן יצרו יחד יצירות שונות ומגוונות. לדברי הרכזת "עבודת האמנות לימדה את ש' להיות סבלנית ולהתמיד במשימות. האמנות העלתה את ביטחונה העצמי, לימדה אותה להאמין בעצמה וביכולותיה, סיפקה פורקן ליצירתיות שלה, שיפרה את המוטוריקה העדינה שלה וזימנה הזדמנות מיוחדת להיות טובה במשהו ולחוות תחושת סיפוק והצלחה". סגירהיניר שמואל![]() "כשיניר הגיע גיליתי דמות שונה מהנתונים היבשים על הדף. הוא הפגין רצינות ומוטיבציה לאורך כל הריאיון. הוא הדגיש כי אמנם הוא זקוק למלגה מסיבות כלכליות, אך הוא מעוניין בחונכות מכיוון שהוא עוסק במקצוע מדעי ומרגיש שחסר לו המגע עם אנשים, והוא מעוניין לקבל מקרה מאתגר", כך כתבה נטע טל, רכזת פר"ח. יניר קיבל את מבוקשו – ילד מאתגר. א' בן השמונה לומד בכיתה ב' ומוקף בנשים – אמו ואחיותיו. אביו עובד קשה מאוד וכמעט אינו נמצא בבית. לא פלא שבשיחה עם הרכזת ביקש הילד "חונך בן, כי כל היום אני עם בנות". הילד הנמרץ התקשה לשבת במקום אחד ולהתרכז בשיעורים. הוא היה יוצא מן השיעורים בבית הספר בכל עת שחפץ לבו ולא הפנים את כללי המשמעת בכיתה. הוא נענש על מעשיו, אך חזר לסורו. הוא לא עמד בקצב הלימודים בכיתה. גם תפקודו החברתי לא תאם את גילו הכרונולוגי. הוא היה רגיש מאוד להתנהגות של חבריו לכיתה והרבה להגיב בכעס ובבכי. ילדי הכיתה נהגו לכנותו "בכיין". לאחר שעות הלימודים בילה א' בעיקר בחברת אמו ואחיותיו. הוא לא ביקר בבתי חברים, ובפעמים הספורות שעשה כן הוא הזעיק לאחר זמן קצר את אמו כדי שתבוא לאספו. האם, שלא ידעה כיצד להתמודד עם התנהגותו של הבן, גוננה עליו מאוד ונהגה לבצע במקומו מטלות ואף הכינה את שיעורי הבית שלו. יניר פגש את א' בחצר בית הספר. א' התרגש מאוד כשנודע לו שהוא עומד לפגוש את החונך שלו ויצא ל"ריצת ניצחון" מסביב לבית הספר. לאחר הריצה הציע לו יניר לערוך יחד ריצה נוספת, משותפת. זו הייתה נקודת פתיחה מצוינת. יניר שבה את לבו של הילד. המשך המפגשים הראשונים הוקדשו לבניית אמון, אך לאורך כל הדרך חתר יניר למטרות ברורות. הוא הגיע למפגשים כשהוא יודע בדיוק מה ברצונו להפיק מהם. הוא סימן יעדים ברורים ומובחנים, ותמיד הדגיש את ההדדיות שביחסים ביניהם. א' נדרש ללמוד ליטול אחריות, ולכן העניק לו יניר כדור-רגל. הוא ביקש ממנו להיות אחראי על הכדור ולהביאו למפגשים. כמו כן, א' התבקש לסדר בעצמו, ללא עזרת אמו, את ילקוטו בהתאם למערכת השעות. גם יניר התחייב להיות אחראי על שתי משימות. א' למד להבין את כוחה ואת חשיבותה של אחריות ועמד בכבוד במשימות שהוטלו עליו. א' גם היה צריך להכין את שיעורי הבית שלו. גם כאן ננקטה שיטה דומה – שעה אחת לימד א' את יניר את מה שהוא יודע על בעלי חיים, הנושא האהוב עליו, ובתמורה למד א' עם יניר את כל מה שקשור ללימודיו בבית הספר. על א' היה ללמוד גם להתגבר על אכזבות. יניר תכנן ויזם מצבים מאכזבים. א' היה עוזב את החדר בכעס ובבכי. יניר אפשר לו לבטא את אכזבתו ולא ניסה לפצות אותו או למלא את רצונו. א' הבין את המסר. הוא חזר לחדר. בזמן שא' נעדר הכין יניר מאכל שאהוב עליו, וכך על "טוסט שוקולד" ישבו השניים ודנו יחד בסוגיית האכזבות, ההיעלבויות, הכעס והבכי. א' הפנים את הדברים. לקראת תום הפעילות העביר יניר לא' את שרביט הניהול כדי שיוכל לתרגל את כל מה שנלמד ויחוש בגאווה ובסיפוק המתלווים לעמידה בציפיות ובמשימות. לדברי הרכזת "יניר פעל בכל התחומים. הוא חתר כל הזמן לייעול הדרכים להשגת המטרות. הוא יצר עם א' ברית שמטרתה הייתה לפעול, להשתפר ולהצליח ביחד. הוא הקפיד להדגיש את ההדדיות שבפעילות ולהראות לא' שגם הוא לומד ומתפתח תוך כדי החונכות". סגירהמקום ראשון בתחרות "מעצבים זיכרון" לבוגרת "חשיפה"![]() אדווה לוטטי, בוגרת מסלול "תקשורת חזותית ועיצוב גרפי" בבית הספר חשיפה לאומנויות התקשורת, הטלוויזיה והמולטימדיה, זכתה במקום הראשון בתחרות "מעצבים זיכרון", תחרות עיצוב כרזה ממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"א. התחרות היא פרי יוזמת משרד ההסברה והתפוצות ומוסד "יד ושם". לתחרות הוגשו מאות כרזות של מעצבים ובוגרי כל בתי הספר הגבוהים לעיצוב בארץ, אשר ייצגו מכלול של דרכים רב-גוניות לעיצוב זיכרון השואה. ועדת השיפוט של התחרות הורכבה מראשי מחלקות של בתי הספר לעיצוב בצלאל, שנקר וויצו חיפה, ובראשותה עמדו חתני פרס ישראל לעיצוב פרופ' דן רייזינגר ודוד טרטקובר. בעקבות הזכייה הייתה הכרזה לכרזה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"א, והיא הופצה במסגרת זו בשלטי חוצות ובאירועי יום השואה ברשויות שונות, בבתי ספר ובתנועות נוער. המשך
מנימוקי חבר השופטים:
ברכות לאדווה לוטטי על זכייתה. מינויים חדשים:
שלמי תודה למסיימים את כהונתם, ואיחולי הצלחה לבעלי התפקידים החדשים. קידומים בדרגה של חברי סגל אקדמי בכיר:
מינויים חדשים של חברים בסגל האקדמי הבכיר:
חברי סגל חדשים שהצטרפו לאוניברסיטה הפתוחה במהלך 2011:
חברי סגל חדשים שיצטרפו לאוניברסיטה הפתוחה ב-1 באוקטובר 2011:
ברכות חמות לחברי הסגל החדשים והוותיקים. ![]() תכנית לימוד חדשה:
פרס תיגר למאמר המצטיין במשפט עבריד"ר מרדכי שורץ מהמחלקה לכלכלה וניהול באוניברסיטה הפתוחה זכה לאחרונה, בשיתוף עם עמיתו ד"ר איתי ליפשיץ מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים, בפרס תיגר למאמר המצטיין במשפט העברי לשנת תשע"א. הפרס מוענק מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן. המאמר הזוכה "אגרגציה של הערכות בהיעדר אפשרות להכרעה על פי רוב" עוסק בסוגיה תלמודית ממסכת בבא-בתרא (דף ק"ז), המציגה שלושה שמאים שנדרשו להעריך נכס וניפקו שלוש הערכות שונות. בבריתא המובאת בתלמוד מובאות שלוש דעות. המפרשים והפוסקים נחלקו בפירושה של אחת הדעות (דוקא זו שנפסקה להלכה) ובאשר לשתי הדעות הנותרות מתפתח בתלמוד ובקרב מפרשיו דיון מרתק המשלב תובנות מודרניות למדי מתורת המשחקים. מטרת המאמר הייתה לפענח את השיטות ההלכתיות השונות לקביעת ערך הנכס ולהבין את ההיגיון הכלכלי והמתמטי שבכל אחת מהן. מקום שני בתחרות (Association Computing Machinery) ACM לסטודנט האו"פבועז רוזנן, סטודנט האו"פ לתואר שני במדעי המחשב במסלול כולל תזה בהנחייתו של פרופ' דוד לורנץ, זכה במקום השני בתחרותACM Student Research Competition בכנס היוקרתי SPLASH 2010, שנערך ברינו, נוואדה, ארצות הברית. התחרות הורכבה משלושה שלבים. בשלב הראשון התבקשו המועמדים להגיש תקציר של עבודת המחקר שלהם. רוזנן היה בין שבעת הסטודנטים שעברו שלב זה והוזמנו לכנס להמשך התחרות. בשלב השני הציגו המשתתפים פוסטרים המפרטים את מחקריהם וענו על שאלות השופטים. רוזנן העפיל עם עוד שלושה סטודנטים לשלב הגמר, שבו הוא נשא הרצאה על נושא מחקרו. כאמור, רוזנן זכה בפרס השני בתחרות. המחקר שהציג רוזנן בתחרות הוא הבסיס לעבודת התזה שלו בהנחיית פרופ' דוד לורנץ. מדובר בשפת תכנות חדשה בשם Cedalion, שייחודה הוא בכך שהיא מאפשרת להגדיר, מתוך השפה עצמה, שפות מוכוונות תחום, כלומר, שפות מחשב המיועדות להיות מובנות לאנשי מקצוע בתחום מסוים. באמצעותה ניתן לכתוב תוכנה בצורה שתהיה מובנת לאנשים מתחום הבעיה, ולא רק למתכנתים. לדוגמה, אחד היישומים של השפה Cedalion היה לטובת חוקרים מהחוג לביולוגיה בטכניון. בועז הגדיר עבורם שפה שהייתה מובנת להם, ואפשרה להם לבצע את משימתם בקלות וביעילות. פרס ראשון בתחרות תזות M.A. לסטודנטית באו"פלורנס ברי, סטודנטית בתכנית ללימודי דמוקרטיה באוניברסיטה הפתוחה, זכתה בפרס ראשון בתחרות תזות M.A. מצטיינות של האגודה הסוציולוגית הישראלית. עבודתה של לורנס ברי "מקורות הסולידריות במודרניות המאוחרת", נעשתה בהנחיית פרופ' מוטי רגב ופרופ' חיים חזן. "פסיכולוגיה בחינוך" – מעכשיו גם בערביתהספר "פסיכולוגיה בחינוך" ראה אור לאחרונה בתרגום ראשון לערבית של אליאס חדאד. סטודנטים הלומדים את הקורס בקבוצות לימוד במגזר הערבי מקבלים אוטומטית את הספר המתורגם בנוסף לגרסה העברית. סטודנטים דוברי ערבית הלומדים את הקורס במרכזי לימוד שלא במגזר הערבי ומעוניינים לקבל את הספר יכולים לפנות למוקד הפניות. אחד על אחד – שירות חדש של תצפית ומשוב במפגש הנחיהשירות חדש מטעם המחלקה להדרכה הושק במהלך סמסטר ב2011 לטובת סגל ההוראה באו"פ, מרכזי הוראה ומנחים. השירות מאפשר למנחה לקבל משוב מקצועי של אחת מהיועצות של מחלקת ההדרכה. היועצת מגיעה למפגש ההנחיה בתיאום מראש עם המנחה ועל פי בקשתו. התצפית מתמקדת במיומנויות ההנחיה במפגש, בדרכי העברת השיעור ובדגשים ייחודיים שמבקש המנחה, אם ישנם כאלה. בעקבות התצפית מתקיים משוב "אחד על אחד", מקצועי ודיסקרטי, ומועלות הצעות לקידום ההנחיה ואיכותה. מנחים שכבר נעזרו בשירות חדש זה מדווחים על משוב משמעותי שסייע להם לקדם תחומים שונים בהנחיה. הקמפוס הסלולרי של האוניברסיטה הפתוחה![]() כחלק ממגמה של קידום יוזמות של חדשנות דיגיטלית וטכנולוגית, האו"פ משיקה כעת פורטל סלולרי – הקמפוס הווירטואלי הסלולרי של האוניברסיטה הפתוחה. הפורטל מיועד למשתמשי iPhone ואנדרואיד (Android). בפורטל יכול כל סטודנט באו"פ לראות את לוח השנה האקדמי, לקבל מידע על אודות מצב ההרשמה לקורסים, להתעדכן על מפגשים, על ציונים ועל תשלומים ולקבל הודעות ופניות. בעתיד, יועלו בפורטל הספרים הדיגיטליים של האוניברסיטה, סרטי ההרצאות ושיעורים בווידיאו. עד עתה הורידו יותר מ-1,600 סטודנטים את היישום. בכל יום מורידים את היישום כ-100 סטודנטים ונצפות כ-350 כניסות לפורטל. אתר חדש לספרייה![]() לאחרונה עלה לאוויר אתר האינטרנט החדש של ספריית האוניברסיטה הפתוחה. האתר מעמיד לרשות המשתמשים את הפונקציות המרכזיות בדף הכניסה שלו. הוא מציע פרק חדש, "כיצד אני...", המדריך את המשתמשים בחיפושי מידע מסוגים שונים, בקבלת עזרה מצוות הספרייה ועוד. כמו כן נוסף לדף הכניסה חיפוש מהיר חדשני של חברת "אבסקו", המאפשר לאתר מידע בקטלוג ובמאגרי מידע שעליהם מנויה הספרייה, ומקנה גישה לטקסטים מלאים של מאמרים רבים (בהרצה). להלן כתובת האתר. תיבות דואר של האו"פ למנחיםלאחרונה אפשרה האוניברסיטה למנחים לפתוח תיבות דואר של האו"פ. כתובת הדואר בנויה משם המשתמש של כל מנחה, כפי שקיים במערכות המחשוב באו"פ, והיא יכולה לשמש את המנחים ככתובתם הרשמית עבור לסטודנטים. סקר הוראה ב2011 - תוצאות הגרלת מלגת לימודים!סקר ההוראה הוא אחד האמצעים המרכזיים שבאמצעותו יכולים הסטודנטים לחוות את דעתם בכל הקשור להנחיה בקורסים שהם לומדים. ממצאי הסקר מועברים למנחים, למרכזי ההוראה, לראשי המחלקות האקדמיות ולהנהלת האוניברסיטה. ממצאים אלה משמשים את מרכזי ההוראה ואת המנחים באיתור קשיים והצלחות בקורס. מאחר שסקר ההוראה הוא אחד הכלים המשמשים את האוניברסיטה בפעולותיה לשיפור מתמיד של ההוראה וההנחיה, האוניברסיטה רואה חשיבות רבה בעידוד הסטודנטים לקחת חלק בסקר, לחוות דעה ולהשפיע על איכות ההוראה. אחת הדרכים לעודד את מענה הסטודנטים לסקר היא עריכת הגרלה בין המשיבים. מאז עלייתו של סקר ההוראה האלקטרוני לאוויר, נערכת בסיומו הגרלה של שלוש מלגות לימודים לקורס, כל אחת בשווי שכר לימוד בסיסי לקורס אחד. המשך בהגרלה שנערכה בסמסטר ב2011, זכו במלגת לימודים לקורס הסטודנטים שלהלן:
אנו רוצים להודות לכל הסטודנטים שהשתתפו בסקר ההוראה בסמסטר זה, ומצפים להשתתפותם של סטודנטים רבים בסקר הבא שייערך בסיום סמסטר א2012. ![]() דמוקרטיה ופמיניזם: מגדר, אזרחות וזכויות אדם/ סילביה פוגל-ביזאוי![]() התבוננות מזווית ראייה היסטורית בקשר ה"מובן מאליו" בין דמוקרטיה לפמיניזם מובילה למסקנה שחיבור זה לא התממש בצורה ברורה, הגיונית ופשוטה. בספר זה מוצג הקשר המפותל והמורכב בין דמוקרטיה לפמיניזם, תוך התמקדות במוסד האזרחות הדמוקרטית-ליברלית וניתוח החיבור הדינמי בינו לבין פמיניזם, כרעיון וכתנועה פוליטית. בין הנושאים הנידונים בספר: המאבק על אזרחותן הפוליטית של הנשים; פמיניזם, דמוקרטיה וזכויות אדם בעידן הגלובלי; הדרה, דמוקרטיזציה ומה שביניהן; מנשים בפוליטיקה לפוליטיקה פמיניסטית; דמוקרטיה ופמיניזם; ישראל כמשל. הספר נלמד במסגרת הקורס לתואר שני בלימודי דמוקרטיה דמוקרטיה ופמיניזם: מגדר, אזרחות וזכויות אדם (12026). סוציולוגיה של התרבות/ מוטי רגב![]() הסוציולוגיה של התרבות ממקמת את תחומי היצירה ואת שיפוטי הטעם בסביבתם החברתית. כענף ידע סוציולוגי היא אינה מבקשת להעריך או לשפוט את התרבות ואת האמנות, אלא מציעה תובנות בנושאים כמו הקשר שבין טעם באמנויות ובמוצרי צריכה לבין מעמד חברתי וסגנון חיים, היחסים בין תרבות פופולרית לבין תרבות גבוהה, מאפייני התרבות הפוסט-מודרנית, הסביבה הארגונית של ייצור התרבות והאמנות, ואופייה של הייחודיות התרבותית-הלאומית בעידן הגלובליזציה התרבותית. ספר זה מציג את עיקרי הידע הסוציולוגי בנושאים אלה ואחרים לאור גישות תאורטיות מרכזיות. לצד גישות כמו אסכולת פרנקפורט, אסכולת בירמינגהם וגישת ייצור התרבות, מקדיש הספר שני פרקים לפריסת גישתו התאורטית של פייר בורדייה לתחום התרבות ולמחקרים ששאבו את השראתם ממנה. הספר נלמד במסגרת הקורס סוציולוגיה של התרבות (10659). זכויות האדם ביחסים הבין-לאומיים: סוגיות מרכזיות / ציון אברוני![]() הספר מציג באופן מקיף את הסוגיות ואת האתגרים העיקריים שההגנה על זכויות האדם מעמידה בפני הקהילה הבין-לאומית. הספר סוקר את רעיון זכויות האדם מראשיתו ואת ציוני הדרך הבולטים בהתפתחות המשטר הבין-לאומי של זכויות האדם: הקמת בתי הדין המיוחדים לפשעי מלחמה, הקמת בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג, הרחבת סמכות השיפוט האוניברסלית, ראשיתה של מעורבות בין-לאומית הומניטרית והתחזקות מעמדם של הארגונים הלא-ממשלתיים. כמו כן הספר דן בזכויותיהן של קבוצות ייחודיות, בסוגיית היחסיות התרבותית, בפעילותם וביעילותם של ארגוני זכויות האדם, ובוחן את מקומן של זכויות האדם במדיניות של ארצות הברית, האיחוד האירופי וישראל. כיום ההגנה על זכויותיהם של בני האדם היא עניינה של הקהילה הבין-לאומית, וחשיבותה בדיפלומטיה העולמית גדלה. ואף על פי כן, הפגיעות הקשות בזכויות האדם ברחבי העולם נמשכות – הרג המוני, עינויים, מעצרים בלי משפט ואפליה על רקע מין, גזע ודת. ספר זה מבקש להעמיק את המודעות להפרת זכויות האדם בעולם ולחשיבות הגדלה של ההגנה עליהן ביחסים הבין-לאומיים. הספר נלמד במסגרת הקורס זכויות האדם ביחסים הבין-לאומיים (10535). אימונולוגיה, כרך א'/ תומס קינדט, ריצ'רד גולדסבי, ברברה אוסבורן וג'ניס קובי![]() האימונולוגיה – תורת החיסון – עוסקת בחקר מנגנוני הפעולה והבקרה של מערכת החיסון, בהשלכות הרפאויות של ליקויים בתפקוד מערכת החיסון ובדרכים שבהם ניתן להשפיע ולשנות את פעולתה ותפקודה. המחקר האימונולוגי מייצר ידע חדש שלא רק מרחיב את המידע הקיים אלא לעתים אף מחליף הנחות, מוסכמות והיפותזות קודמות. ההתקדמות המרשימה בתחום האימונולגיה הרפואית ניכרת בטיפול במחלות הנגרמות מפעילות בלתי תקינה של מערכת החיסון ומגיוס של כלים אימונולוגיים לאבחון ולטיפול במחלות שונות. ספר זה מציג את מבנה מערכת החיסון, את התהליכים הבסיסיים של תגובות חיסון מולדות ונרכשות ואת ההשלכות הפתולוגיות של פעילות לא תקינה של מערכת החיסון. הספר נלמד במסגרת הקורס אימונולוגיה (20322). דיני הסחר הבין-לאומי, כרך א' / סוזן קרשנר וגור פינקלשטיין![]() בעידן הגלובליזציה, הסחר הבין-לאומי חוצה גבולות והופך להיות גורם דומיננטי ויום-יומי בכלכלה ובתרבות העולמית. הסחר הבין-לאומי, בהיותו הדבק המחבר בין אנשים, ארגונים ותרבויות, הפך להיות הרבה יותר מאשר אוסף של "כללי מסחר" גרידא, והוא מהווה כיום מערכת מורכבת ורבת פנים השואפת ליצור הרמוניזציה ותיאום בתחומים שונים ומגוונים. ספר זה מקבץ את יסודות הסחר הבין-לאומי בדגש על היבטיו המשפטיים. הספר דן בהיבטים השונים של משפט בין-לאומי, בחוזי מכר בין-לאומיים ובדרכים למימונם, בשיטות שיווק והפצה, בדיני התחרות ובמסחר אלקטרוני. כמו כן הספר סוקר בהרחבה את הגופים ואת הארגונים המעורבים בסחר הבין-לאומי ואת תפקידיהם, את מאפייניו המיוחדים של האיחוד האירופי, ואת הדרכים ליישוב סכסוכים מסחריים בין-לאומיים.
הספר נלמד במסגרת התואר השני במנהל עסקים בקורס דיני הסחר חופש העיתונאי וחופש העיתונות בישראל - דיני תקשורת ואתיקה עיתונאית / משה נגבי![]() שלא כבדמוקרטיות אחרות, אין בישראל חוקה, חוק יסוד או אפילו חוק רגיל המבטיחים את חירותה של העיתונות. לעומת זאת, יש בה עדיין חוקים רבים המחבלים ביכולתם של כלי התקשורת להשיג מידע על מחדלי השלטון ועל עוולותיו, לפרסמו ולהוקיע את האחראים להם. ואולם, לא רק השלטון והחוקים מחבלים ביכולת האמורה, אלא גם גורמים פרטיים, שבכוח ממונם שולטים בערוצים המרכזיים של העיתונות המודפסת, המשודרת והמקוונת, ואינם בוחלים בניצול הכוח הזה על מנת להגביל את היקף המידע ואת טווח הדעות שיתפרסמו באותם ערוצים. לכן ספרו של משה נגבי עוסק לא רק בהתנכלויות השלטוניות לחופש העיתונות, אלא בכל האיומים על חירות העיתונאי, לרבות איומים שמקורם באינטרסים של העיתונות עצמה. הספר עומד על חשיבותה המכרעת של חירות זו, ומסביר מדוע נשחקו יכולתה ומחויבותה של מערכת המשפט להגן עליה. הוא מפרט, מנתח ומבקר את הדינים, את כללי האתיקה ואת התקדימים התוחמים את חופש העיתונאי ואת חופש העיתונות בישראל, ומצביע על התיקונים ועל השיפורים הנחוצים כדי שגם התקשורת הישראלית של שנות האלפיים תוכל לשוב ולמלא את שליחותה החיונית ככלב השמירה של הדמוקרטיה. הספר נלמד במסגרת הקורס דיני תקשורת ואתיקה עיתונאית בישראל (10724). ![]() משוב על הנחיית קורס "יוון הקלסית" באופק
היי יפעת
![]()
האוניברסיטה הפתוחה מקיימת ימי עיון ואירועים בקמפוס החדש ברעננה. |
|
יש לכם הערות, הארות, הצעות? נשמח לקרוא. שלחו את תגובותיכם אל: dicanat@openu.ac.il. תגובות קוראים/ות יפורסמו לפי בחירת המערכת. קצרים או"פטימיים יוצא לאור על-ידי דיקנט הלימודים האקדמיים בעריכת יוכי ריץ ונגה שי-שרברק. עיצוב גרפי: זאב פרל. בנייה: ליזה גשיקטור. כתובת המערכת dicanat@openu.ac.il. |