![]() |
||
דיקנט הלימודים האקדמיים | גיליון 12 דצמבר 2010 גיליונות קודמים | |
סטודנטים יקרים,
המשך שנת לימודים פורייה
![]()
האוניברסיטה הפתוחה מרכינה את ראשה ואבלה על מותם של הסטודנטים שלה שנספו באסון השרפה בכרמל ושולחת תנחומיה למשפחותיהם. ![]() מרכז חדש לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידהלאחרונה השיקה האוניברסיטה הפתוחה ביום עיון חגיגי ובהשתתפות קהל גדול, מרכז מחקר חדש – המרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה. המרכז יחליף את מרכז צ'ייס לחקר שילוב טכנולוגיות בהוראה, והוא יתמקד בחקר טכנולוגיות חדשניות ובבחינת אסטרטגיות להסבתן לצורכי למידה והוראה. פרופ' יורם עשת, אשר הקים וניהל את מרכז צ'ייס במשך שש השנים האחרונות, התמנה לעמוד בראש המרכז החדש. טקסי הענקת תארים
1,516 בוגרים חדשים לאוניברסיטה הפתוחה.
טקס הבוגרים הראשון התקיים ב-14 בספטמבר 2010, ונשאה בו דברים פרופ' רות ארנון, נשיאת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. בטקס השני, שהתקיים ב-15 בספטמבר, נשא דברים פרופ' אבישי ברוורמן, השר לענייני מיעוטים. חדש באתר הבית – מערכת שאלות ותשובות אינטראקטיבית
יש לכם שאלה על ההרשמה לקורסים, על הגשת ערעורים או על נוהלי האוניברסיטה? כיום אפשר לקבל תשובות דרך מערכת nanoRep, הפועלת באתר האוניברסיטה שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. למערכת מאגר של שאלות כלליות ונפוצות, והיא משיבה אוטומטית על שאלות שהמשתמשים שואלים בשפה חופשית. כמערכת דינמית היא מסוגלת "ללמוד" שאלות חדשות, ועל כן היא ממשיכה להשתכלל כל העת ולדעת להשיב על יותר שאלות ממגוון רחב יותר של נושאים. כאשר המערכת אינה מספקת תשובה לשאלה הנשאלת, יכולים הפונים לפנות באמצעות המערכת לנציג. במקרה כזה, השאלה תתועד במערכת, והפונים יקבלו מענה לשאלתם מגורם המוסמך לכך. צוות מוקד השירות מייחס חשיבות רבה לפניות הנשלחות דרך המערכת, ועושה מאמץ לענות עליהן במהירות האפשרית. אתם מוזמנים להיכנס למערכת nanoRep בעזרת ה"בלון" המופיע באתר הבית של האוניברסיטה. כמה נתונים על המערכת:
כנס "חרדים באקדמיה"יו"ר ות"ת: "פתיחת שערי ההשכלה הגבוהה בפני המגזר החרדי היא משימה לאומית בעלת השלכות על הכלכלה, על החברה ועל התרבות"מזה חמש שנים מקיימת האוניברסיטה הפתוחה פרויקט שמטרתו שילוב סטודנטים חרדים בלימודים אקדמיים. יוזם הפרויקט הוא פרופ' עמירם גונן, והוא מופעל בקמפוס ירושלים, המנוהל על ידי יעל ארן.
בחודש אוקטובר התקיים במוזיאון ארצות המקרא בירושלים כנס לציון חמש שנים להשקת פרויקט הלימודים האקדמיים של סטודנטים חרדים באוניברסיטה הפתוחה. הכנס נערך ביוזמתם של יעל ארן, פרופ' עמירם גונן וקרן ידידות טורונטו בישראל. בכנס השתתפו ונשאו דברים פרופ' חגית מסר-ירון, נשיאת האוניברסיטה הפתוחה, פרופ' סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, ח"כ יצחק הרצוג , שר הרווחה והשירותים החברתיים, פרופ' מנואל טרכטנברג, יו"ר ות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב), המועצה להשכלה גבוהה, ד"ר דב אלברט פרידברג, ראש קבוצת פרידברג וראש קרן פרידברג, טורונטו קנדה, ופרופ' עמירם גונן, ראש תכנית המלגות של קרן ידידות טורונטו. בכנס השתתפו גם ראשי ארגונים, נציגים של משרדי ממשלה, של מוסדות ושל גופים העוסקים בלימודי חרדים. כמה מן הבוגרים והסטודנטים החרדים הרבים שנכחו בכנס נשאו דברים ותיארו את התהליך שעברו ואת התנסותם בלימודים האקדמיים באו"פ.
דוברי הכנס שבו וציינו את חשיבותו של פרויקט שילוב החרדים באקדמיה ואת תרומתה של האו"פ למשימה לאומית זו. פרופ' סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, ציין בדבריו כי אוכלוסיית החרדים היא הגדולה בישראל שאינה משתתפת בשוק העבודה, וכי אכן תחולת העוני במגזר זה היא הגבוהה ביותר בארץ. לטענתו, קיים קשר ישיר בין עוני לבין רמת ההשכלה. רק חמישה אחוזים מכלל הגברים החרדים הם בעלי תואר אקדמי, והדבר ניכר בנתוני העוני במגזר זה. פישר שב והדגיש כי נושא השכלת החרדים חשוב במובן החברתי והכלכלי לעתיד המשק. הוא הביע את תקוותו שהקהילה החרדית תשתכנע ותתמוך בלימודים אקדמיים בקרב אנשיה. השר יצחק הרצוג, שר הרווחה והשירותים החברתיים, בירך את האוניברסיטה הפתוחה על החזון ועל ההבנה העמוקה של הפוטנציאל הטמון בשילוב חרדים בהשכלה הגבוהה. הרצוג ציין כי השכלה ותעסוקה הם מפתח להתמודדות עם העוני, וקרא לחברה החרדית לעבור מתרבות של חברה סגורה לחברה המתמודדת עם המודרנה. לדבריו, "אין סתירה בין השכלה לבין עולם הערכים ההלכתי והעולם האמוני של היהדות. גם האדמו"ר מלובביץ' למד בסורבון הנדסת מכונות. על המדינה לקחת את המיזם הזה של האו"פ ומיזמים נוספים ולהפוך זאת לתכנית לאומית. הדבר חיוני למדינת ישראל, יוסיף לצמיחה ויוציא משפחות רבות ממעגל העוני". פרופ' מנואל טרכטנברג, יו"ר ות"ת, המועצה להשכלה גבוהה, ציין בדבריו כי לימודי החרדים באו"פ הם חלק מ"מהלך גדול" שמובילים ות"ת ומל"ג, ומטרתו לצרף את הציבור החרדי לאקדמיה. לדבריו, "פתיחת שערי ההשכלה הגבוהה בפני המגזר החרדי היא משימה לאומית בעלת השלכות על הכלכלה, על החברה ועל התרבות. היא תקנה כלים לאוכלוסיה החרדית ותפתח בפניה את השוק לתעסוקה איכותית בשכר הוגן". טרכטנברג הוסיף וציין כי כחלק מתכנית רב-שנתית הוקצה תקציב מיוחד המיועד לאוכלוסייה החרדית. טרכטנברג בירך ושיבח את הסטודנטים החרדים שנכחו בכנס וכינה אותם "פורצי דרך" ו"חלוצים". הוא הוסיף וציין לשבח את יוזמתה של האו"פ לפעול לטובת נושא זה עוד בטרם הוגדר הדבר כמשימה לאומית, "האו"פ לא חיכתה לנו והחלה לפעול לפני חמש שנים, פיתחה כלים יחודיים, תוך הישענות על היתרונות היחסיים שיש לה ממילא. האו"פ היא חוד החנית במשימה הזאת, גם אם היא אינה הכלי היחיד שייתן מענה רחב לאוכלוסיה החרדית". פרופ' חגית מסר-ירון, נשיאת האוניברסיטה, ציינה בדבריה כי "האוניברסיטה הפתוחה מבקשת לעשות קפיצת מדרגה ממאות סטודנטים חרדים לאלפים", המשך ולאור זאת, הגישה האו"פ תכנית אינטגרטיבית למגוון גורמים ממשלתיים, כגון למשרד התמ"ת, למשרד החינוך ולות"ת. פרופ' מסר-ירון שבה והדגישה כי נוסף על הלימודים האקדמיים יש להוסיף שני נדבכים נוספים – הכשרה טכנולוגית של הנדסאים וטכנאים והכשרות מקצועיות. עוד ציינה פרופ' מסר-ירון כי לאו"פ יש תכנית לימודים המשלבת לימודי הנדסאים עם לימודים אקדמיים, סגירה ולדבריה "הניסיון המצטבר מן הלימודים האקדמיים של החרדים מהווה נקודת זינוק להוספת הנדבכים הללו, ושיטת הלימוד של האו"פ מאפשרת מתן מענה לחסמים הקיימים במגזר החרדי". המשך בדברי הפתיחה של הכנס תיארה יעל ארן את התרקמותו ואת התגבשותו של הפרויקט: "לפני חמש שנים, החלנו בירושלים לקבץ בצעדים מהוססים מאוד ובחוסר ודאות רבה כמה עשרות גברים חרדים ללימודים אקדמיים באוניברסיטה הפתוחה. לא ידענו כיצד יתפתחו הדברים. לא שיערנו שבמהלך השנים הללו ילמדו במסגרת האוניברסיטה הפתוחה מאות סטודנטים חרדים מכל רחבי הארץ. הרגשנו שיש רצון, צורך ואף הכרח בקרב החרדים ליצור לעצמם הזדמנות ואפשרות לשפר את תנאי חייהם, תוך שמירה על אורח החיים התורני והחרדי. השתלבותם של החרדים בלימודים גבוהים החלה כפי שניתן לומר 'מלמטה', מתוך הציבור עצמו, ולכן זהו עדיין תהליך אטי והדרגתי. עם זאת, אנו רואים שהביקוש להשכלה גבוהה כאמצעי לפרנסה בכבוד הולך וגובר. גם המודעות של מקבלי ההחלטות במדינת ישראל גברה מאוד ואינה דומה כלל וכלל לתקופה של סתיו 2006, שבה החלנו את הפרויקט. מקבלי ההחלטות נותנים את דעתם לכך ביתר שאת ואף פועלים להקצות לכך יותר ויותר משאבים. כיום אנו עדים לדיונים ציבוריים ולימי עיון רבים בנושא. הדבר נמצא על סדר היום הציבורי יותר מאי-פעם בעבר. גם נוכחותם והשתתפותם של הסטודנטים החרדים הרבים בכנס זה מדברים בעד עצמם. אנו מבקשים היום להאיר את הזרקור על נושא לימודי החרדים באקדמיה, תוך הבאת הניסיון המצטבר שלנו מן השנים האחרונות". סגירה פרויקט סד"ן – ספרים דיגיטליים ניידים לסטודנטים באו"פ![]() שיטת הלימוד הייחודית של האוניברסיטה הפתוחה מבוססת על לימוד עצמאי באמצעות חומרי לימוד שחוברו והופקו במיוחד עבור הסטודנטים. כיום החומרים מודפסים ונשלחים לסטודנטים, היכולים ללמוד במקום, בזמן ובקצב המתאים להם. לצד יתרונותיה של שיטה זו, יש בה גם חסרונות, הנובעים מן העלויות הכרוכות בהדפסה ובדיוור חומר הלימוד, כמו גם מן השימוש המוגבר במשאבי טבע ובמשאבי אנרגיה יקרים (כ-15,000 דפים מודפסים בממוצע לתואר ראשון). ![]() לאחרונה חלה התפתחות רבה בתחום הספרים הדיגיטליים הניידים, והם הופכים להיות נפוצים יותר ויותר. הספרים הדיגיטליים יכולים לאחסן כמות גדולה של ספרי לימוד הנדרשים במהלך התואר, ועדיין להיות קטנים, דקים וקלי משקל בהשוואה לספר המודפס (כ-200 גרם). הספרים הדיגיטליים הם ניידים, צריכת החשמל שלהם נמוכה מאוד, והטקסטים שבהם מוצגים בטכנולוגיית דיו אלקטרונית מיוחדת (E-Ink). כל אלה מדמים חוויית קריאה מספר מודפס, ואפשר לקרוא בהם קריאה ממושכת. כמו כן אפשר להציג בהם איורים וסמלים מתמטיים, והם כוללים כלי חיפוש וכלים לסימון, להדגשה ולכתיבת הערות שוליים, שנועדו לשפר את נוחות הלמידה ואת איכותה. חשוב לציין שהספרים הניידים אינם תלויים בתשתיות מחשוב, אינם דורשים חיבור לאינטרנט או לציוד מחשוב נלווה, ולפיכך אין מגבלה טכנית לשימוש בהם. המשך
יוזמת פרויקט סד"ן (ספרים דיגיטליים ניידים) החלה במרכז שה"ם, שאחראי על הובלתו באו"פ. מטרת הפרויקט היא לבדוק את נושא המעבר לספרים דיגיטליים באו"פ הן מן ההיבט הטכני (בחינת תהליכי העבודה הכרוכים בהמרת ספרי האו"פ לפורמט דיגטלי זה), והן מן ההיבט הפדגוגי (בחינת נוחות הקריאה והלמידה מספר הדיגיטלי).
סגירה
במסגרת פרויקט זה נערך בימים אלה ניסוי בקורס ג'נוסייד (10664) במחלקה לסוציולוגיה, למדע המדינה ולתקשורת. הקורס נבחר בשל היותו קורס פופולרי, שמעל ל-200 סטודנטים לומדים בו בכל סמסטר. כמו כן הקורס מבוסס על טקסטים רבים ונדרשת בו קריאה מרובה. המשך
הניסוי נפתח בפנייה לסטודנטים שנרשמו לקורס בסמסטר א2011. 30 הסטודנטים הראשונים שנענו להצעה נבחרו להשתתף בניסוי. סטודנטים אלה קיבלו בהשאלה את הספרים הניידים, ובהם שמונה מתוך עשרה ספרי הקורס. הספרים אף כוללים גרסה קולית. הסטודנטים קיבלו במקביל גם את הספרים המודפסים, כדי לוודא שגם אלה שהטכנולוגיה לא תתאים להם לא ייפגעו מהשתתפותם בניסוי. הניסוי מלוּוה בתמיכה טכנית, המתבצעת דרך פורום תמיכה שנפתח באתר הקורס. נציגי התמיכה משיבים לשאלות הסטודנטים בתדירות יום-יומית.
הניסוי מלווה בהערכה, שמטרתה ללמוד על נוחות הקריאה מן הספרים הניידים, על סגנון הלמידה ועל קלות התפעול של המכשירים. הערכת הפרויקט מתבצעת בשיתוף מחלקת שה"ם והמחלקה להערכה ולהדרכה באו"פ. כתנאי להשתתפות בניסוי התבקשו הסטודנטים לשתף פעולה בתהליכי ההערכה, לענות על שאלונים, להגיב לריאיון טלפוני ולהשתתף במפגש של קבוצת מיקוד. כמו כן ייעשה ניסיון לאסוף נתונים מן המכשירים על פעילות הסטודנטים בפועל. הנתונים יכללו מידע כמותי, כגון מספר דפים שדופדפו, זמן עצירה בכל עמוד, כמות סימניות שנוצרו, כמות הערות שנכתבו וכדומה. מבחינה פדגוגית, הניסוי יבחן את עמדות הסטודנטים כלפי המכשירים, אם הן תהיינה חיוביות ואם תדירות השימוש בספרים תהיה גבוהה. סגירה ![]() סוגיות מרכזיות בפילוסופיה אנליטית (10750)
המסורת האנליטית בפילוסופיה היא כיום המסורת הדומיננטית בעולם הפילוסופיה בכלל, ובארצות דוברות האנגלית בפרט. המסורת האנליטית נולדה בסוף המאה ה-19 ובראשית המאה ה-20, עם היווצרותה של הלוגיקה המודרנית בהשראתם של הישגי מדעי הטבע ובצלה של אי-נחת הולכת וגוברת מן התוכן ובעיקר מן הסגנון הסתום של הפילוסופיה באותה תקופה. בתגובה, התעצבה המסורת האנליטית, תוך מתן מעמד מרכזי לפילוסופיה של הלשון ולניתוח לוגי, בשימת דגש על כתיבה בהירה ובפתיחות להשפעתם של המדעים השונים ולהשראתם. סגירה
הקורס דן בכמה נושאים מרכזיים שעיצבו את המסורת כולה – ספקנות וידיעה, מהותה של הלוגיקה, המפנה הלשוני בפילוסופיה, הכרח ואפשרות, ההבחנה בין האנליטי לסינתטי, והיחס בין שפה אידאלית לשפת היום-יום. סוציולוגיה של התרבות (10659)
"איזה סוג מוזיקה את אוהבת?", "השמלה הזאת מחמיאה לך מאוד!", "מיהו הסופר המועדף עליך?", "אני מת על סושי משובח", "איזה סרט גרוע ראיתי אתמול!" – שאלות וקביעות על אודות דברים שבתחום שיפוטי הטעם הם מן הנושאים הנפוצים והמדוברים ביותר בחיי היום-יום. אלו גם נושאים המעוררים לעתים קרובות ויכוחים על מיהו הקובע מה נחשב ל"טוב" באמנויות ובתחומים סמוכים, כמו גם על שאלת קיומה ואופייה של "תרבות ישראלית". הנושאים שבהם עוסק הקורס החדש סוציולוגיה של התרבות נוגעים ישירות לשאלות, לקביעות ולוויכוחים אלה. הקורס מתבסס על ספר מבוא שחיבר פרופ' מוטי רגב מן האוניברסיטה הפתוחה. הספר סוקר ומציג את הנושאים לאור מושגים, כיווני מחקר וגישות תאורטיות מרכזיות בסוציולוגיה של התרבות בת-זמננו, ובהם המסורת הביקורתית, הסוציולוגיה של פייר בורדייה, מחקרי צריכה תרבותית ומיון אמנותי, תאוריות תהליכי הגלובליזציה התרבותית על היבטיה השונים ועוד. סגירה הקורס הוא ברמה רגילה ומקנה 6 נקודות זכות. תולדות הג'ז (10719)הקורס תולדות הג'ז עוסק בסגנון ייחודי ויוצא דופן בתולדות המוזיקה, סגנון שנוצר כמוזיקה של מיעוט בארצות הברית והתפתח במרוצת השנים לשפה מוזיקלית בין-לאומית, המנוגנת בכל קצווי תבל ומהווה בסיס לשיתוף ולאחווה בין מוזיקאים מתרבויות שונות. סגנון הג'ז מוגדר בדרך כלל כאמנות מאולתרת, תוססת, מרדנית ובעלת מסרים חברתיים ופוליטיים. למרות מורכבותו של הג'ז ושפע גווניו, אפשר להכירו מקרוב. בקורס יחוו הסטודנטים את אווירת הג'ז, הם ילמדו לזהות ולהעריך סגנונות ודרכי ביצוע ויתוודעו להיסטוריה של הסוגה ולקורות חייהם של גדולי הנגנים והיוצרים בעולם הג'ז. הסטודנטים יאזינו ליצירות מופת ויכירו אותן לעומקן. מושגים כמו בלוז, ביג בנד, ביבופ, הַרד בופ, קוּל ג'ז, פיוז'ן ועוד ועוד יהיו למושגים מוכרים ויומחשו בצלילים. חומר הלימוד כולל, לצד ספרי הלימוד, גם הקלטות בתקליטורים ובסרטי DVD. הקורס הוא ברמה רגילה ומקנה 6 נקודות זכות. סדנאות בכתיבה יוצרתרבים מהסטודנטים הלומדים ספרות וחוקרים את צורותיה ואת שפתה סקרנים להכיר גם את צד היוצר שבה. בסמסטר א2011 נפתח לראשונה המסלול המעשי הראשון במסגרת התואר החדש במדעי הרוח או במדעי הרוח והחברה בהדגשת ספרות. המסלול כולל שתי סדנאות בכתיבה יוצרת: סדנה בכתיבת סיפורת בהנחיית הסופרת אורלי קסטל-בלום, וסדנה בכתיבת שירה בהנחיית המשורר והמתרגם דורי מנור. כל סדנה נלמדת בשני חלקים, המשתרעים על שני סמסטרים וכוללים שמונה מפגשים בכל סמסטר. הסדנאות בכתיבת סיפורת (10771, 10772) מאפשרות לסטודנטים להתנסות בכתיבת סיפורים וחלקי סיפורים. הסטודנטים נחשפים לכלי עבודתו של הסופר ומתמודדים עם סוגיות שונות, כגון נושאי הכתיבה, סגנון הכתיבה והיקפה, כל זאת באמצעות תרגילים ודיאלוג בינם לבין עצמם ובינם לבין המנחה, הסופרת אורלי קסטל-בלום. נושאי המפגשים מובאים בפני הסטודנטים היישר משולחנה של הסופרת, שמאחוריה ניסיון של יותר מעשרים שנות כתיבה. המשך בין הנושאים העולים במפגשי הסדנה: בחירת שם לדמות ומשמעויותיו; בניית עולמה של דמות; תיאור רגש מסוים; תחקיר לשם איסוף חומר על נושא, על מקום, על תקופה או על דמות; תיאור היורד לפרטים, תוך העלאת המודעות להבחנה בפרטים; בניית דיאלוג ועוד. הסמסטר השני יוקדש להדמיית כתיבתו של ספר שלם. סגירה הסדנאות בכתיבת שירה (10773, 10774) נועדו לערוך היכרות ראשונית עם אפשרויות כתיבה שונות, תוך התוודעות ליצירותיהם של כמה משוררי מופת, מתן מושג מעשי ראשוני בשאלות הצורה והתוכן בשירה והקניית כלים אוּמנותיים-מעשיים בכתיבת שירה. הסמסטר הראשון מתמקד בלימוד צורות שיריות וקונוונציות קלסיות, תוך בחינה מתמדת של האופן שבו התאימו אותן משוררים מודרניים ועכשוויים לצרכיה של היצירה השירית בת-זמננו. בסמסטר השני, על בסיס המשך קריאה ביצירותיהם של משוררים עבריים ולא עבריים (בתרגום), הסטודנטים מתנסים בכתיבת טקסטים שיתחקו אחר התמטיקה והצורה האופייניות לאותם משוררים. המשך סטודנטים שאינם רשומים למסלול לתואר בהדגשת ספרות יוכלו להירשם לסדנאות אם צברו 18 נ"ז בספרות עד מועד פתיחת הסדנה, בכפוף לריאיון אישי ועל בסיס מקום פנוי. סגירה כל סמסטר בסדנה מקנה 3 נקודות זכות, סך הכול 6 נקודות זכות עבור הסדנה כולה על שני חלקיה. קורס מחקר בנושאים מתקדמים בתקשורת: קשירות וקידוד ברשתות (22956)הקורס סוקר נושאים תאורטיים מתקדמים ברשתות תקשורת, ומשמש בסיס רחב לסטודנטים המעוניינים להמשיך במחקר בתחום זה. הקורס בנוי משני חלקים מרכזיים:
הקורס תאורטי בעיקרו. הוא מציג נושאים בסיסיים לצד תוצאות מחזית המחקר, ובתוך כך פורס מגוון שאלות פתוחות בתחום ואת אפשרויות המחקר לקראת תזה בנושאים הנדונים. הקורס מיועד לסטודנטים לתואר שני במדעי המחשב המתעניינים במחקר ובתאוריה של מדעי המחשב. את הקורס מעבירים חברי הסגל הבכיר של האו"פ – פרופ' זאב נוטוב וד"ר מיכאל לנגברג. ההוראה מתבססת על פגישות פנים אל פנים ועל מאמרים עכשוויים בתחום. ![]() זמנים – רבעון להיסטוריה, 112: ספרים פתוחים, ספרים גנוזיםעורכת: מירי אליאב-פלדון![]()
כתב העת זמנים עוסק בהיסטוריה של עם ישראל ושל ארץ ישראל לצד תולדות העמים, בהיסטוריה מערבית לצד עיון בתולדותיהן של תרבויות אחרות, במחקריהם של היסטוריונים, אך גם בפֵּרות עבודתם של חוקרים מדיסציפלינות סמוכות, כגון פילוסופיה, אמנות, ספרות וארכיאולוגיה. ![]() פרויקט פא"ר – "פתיחת אוצרות רוח" מאפשר גישה חופשית לספרי לימוד ולחומרי הוראה שפותחו באוניברסיטה הפתוחה במגוון קורסים ובמגוון תחומי דעת. התכנים מיועדים לכל קוראי העברית בארץ ובעולם, ויכולים ליהנות ממנו מרצים, סטודנטים, מורים, חוקרים, תלמידי תיכון וכל מי שרוצה להרחיב את השכלתו. לקראת הרחבת הפעילות בפרויקט, להלן כמה נתונים על האתר ועל גולשיו: מספר המבקרים באתר פא"ר:
עד כה נרשמו לאתר כ-19,000 משתמשים, אך ביקרו בו כ-150,000 משתמשים.
הספרים הפופולריים ביותר בקרב גולשי פא"ר בשנה האחרונה:
המחלקות בעלות שיעור הכניסות הגבוה ביותר בשנה האחרונה:היקף הקורסים שנפתחו לציבור:
ל-21% מקורסי האו"פ יש היום ייצוג בפא"ר (153 קורסים מתוך 720 קורסים).
![]() האוניברסיטה הפתוחה מקיימת ימי עיון ואירועים בקמפוס החדש ברעננה. אנו שמחים להזמינכם לאירועים הקרובים. ראו תכנית אירועים מפורטת. |
שלג ברמת הגולן – מבט ממרכז הלימוד במג'דל שמס![]() ![]() ![]() ד"ר רון וידברג – זוכה פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים![]() ד"ר רון וידברג, ראש המחלקה לספרות, ללשון ולאמנויות, זכה לאחרונה, זו הפעם השנייה, בפרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים בקטגוריית מוזיקה כללית. ד"ר וידברג הוא בעל תואר דוקטור במוזיקולוגיה וכותב מוזיקה סימפונית וקולית. בין יצירותיו סימפוניות, קונצ'רטים, אופרות, קנטטות, מוזיקה קאמרית, מוזיקה לפסנתר ושירים רבים. ד"ר וידברג קיבל לראשונה את פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים בשנת 1991 (זוכה יחיד). במהלך השנים זכה פעמים אחדות בפרסי יצירה "נוצת הזהב" של אקו"ם. בשנת 2005 הוענק לו פרס אקו"ם על מפעל חיים כיוצר, וב-2006 הוענק לו פרס אנגל מטעם עיריית תל-אביב על התקליטור "לשוב לתל-אביב". המשך
מנימוקי השופטים: יישר כוח לד"ר רון וידברג ואיחולי הצלחה להמשך עבודה יצירתית ופורייה. ![]()
אתר חדש: קולנוע בפתוחהלאחרונה הושק אתר חדש קולנוע בפתוחה, המציג מידע מעודכן על לימודי הקולנוע באוניברסיטה הפתוחה.
לימודי הקולנוע הם מן התחומים הפופולריים ביותר במדעי הרוח בכלל ובתחום האמנויות בפרט. אמנות נפלאה ורבת עוצמה זו, הסוחפת המונים ונגישה לכל נפש, מעוררת בקרב רבים את הרצון להבין לעומקם את היבטיה השונים, להכיר את תולדותיו של מדיום חדש יחסית זה ולהבין את הטכניקות ואת הרעיונות האמנותיים והאידאולוגיים העומדים ברקע יצירות מרכזיות בו.
הקורסים בקולנוע המוצעים במסגרת החוג מקיפים פנים רבות של אמנות זו, וכוללים עם התוודעות למושגי הקולנוע ולשפת המבע הקולנועי, סקירה של התפתחות אמנות הקולנוע על רקע התהליכים החברתיים והמהלכים ההיסטוריים שאירעו במאה ה-20, זרקור אל הקולנוע הישראלי, וכן התמקדות בסוגות קולנועיות, כגון המותחן, ובנושאים מרכזיים ורבי חשיבות, כגון ייצוגי טראומה בקולנוע האמריקני וייצוגם של ניצולי שואה בקולנוע הישראלי. הקורסים בקולנוע משלבים מקצועיות ועדכניות מחקרית עם עוצמת החוויה הקולנועית, ומתבססים על קריאת חומר עיוני ועל צפייה בסרטים (ב-DVD). ![]() מינויים חדשים לתפקידים באוניברסיטה
תודות למסיימים את כהונתם אשר מילאו את תפקידם נאמנה, וברכות ואיחולי הצלחה לבעלי התפקידים החדשים. מינויים חדשים של חברים בסגל האקדמי הבכיר
קידומים בדרגה של חברי סגל אקדמי בכיר
חברי סגל חדשים שהצטרפו לאוניברסיטה הפתוחה בסמסטר הראשון בשנה האקדמית תשע"א
![]() אירוע פתיחת השנה של אגודת הסטודנטים
מאות סטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה הגיעו בסוף חודש נובמבר לרידינג 3 שבנמל תל-אביב,
כדי לחגוג עם חבריהם לספסל הלימודים את תחילתה של השנה האקדמית.
"דף חדש" – יאיר לפיד במפגש עם סופרים
הקורס דף חדש מתקיים באסכולות למעלה מעשור. מיכאל הנדלזלץ, עורכו הראשון של מוסף "ספרים" בעיתון "הארץ" ומבקר תיאטרון, מארח מדי חודש בחודשו סופר או סופרת שהוציאו לאור ספר חדש. מיכאל משוחח עמם על עצמם, על כתיבתם ועל ספרם. סדנה דו-לשונית לסטודנטים במגזר הערבי
האוניברסיטה הפתוחה פיתחה סדנה ייחודית המיועדת לסטודנטים חדשים דוברי ערבית אשר עדיין אינם שולטים בשפה העברית. הסדנה נלמדת בשפה הערבית ובשפה העברית.
הרחבת נגישות הלימודים למגזר הערביבמסגרת הרחבת נגישות הלימודים באוניברסיטה הפתוחה למגזר הערבי מוקלטים שיעורי אופק בערבית בקורס מבוא לסטטיסטיקה לתלמידי החברה א (30111). בעתיד הקרוב מתכננת האוניברסיטה להעלות הקלטות הנחיה בערבית בקורסים נוספים. מרכזי לימוד חדשים:בשנת הלימודים תשע"א נפתחו כמה מרכזי לימוד חדשים של האוניברסיטה הפתוחה:
שיקום ושחזור אחוזת לנגה![]()
אחוזת לנגה, או בשמה הנוסף – חצר כרמל, הוקמה ע"י ניטה ומיכאל לנגה בשנת 1913, והיא הורחבה בשנת 1919. בשנותיה הראשונות שימשה האחוזה אכסניה למנהיגי היישוב ולאנשי רוח ידועים מן הארץ ומחוץ לארץ, שאהבו לפקוד את המקום. בני הזוג תרמו רבות לצורכי הציבור וביתם היה מרכז של חיי חברה ותרבות, ונערכו בו קונצרטים ואירועים חגיגיים.
![]() ישראל בעשור הראשון – סוגיות בביטחון לאומי: ההסתננויות ופעולות התגמול; יחידה 11 / זכי שלום![]()
הספר הוא יחידה חדשה בקורס הוותיק "ישראל בעשור הראשון" (10486), המיועד להקנות לסטודנטים ידע בסיסי וגישה לניתוח התקופה המעצבת של מדינת ישראל בעשור הראשון לקיומה. מדיניות ציבורית: יסודות ועקרונות / דוד נחמיאס, אורי ארבל-גנץ ואסף מידני![]()
מדיניות ציבורית היא ביטוי מעשי להחלטות (או אי-החלטות) של רשויות השלטון, כל אחת במסגרת סמכותה. במדינות דמוקרטיות המדיניות הציבורית צריכה למלא תפקידים רבים: לשרת את הציבור, לשמור על זכויות היסוד של הפרט ושל הקהילה, לאפשר לקבוצות רבות ככל הניתן להגשים את האינטרסים של חבריהן, לסייע לחלשים לשפר את מצבם, בין אם ישירות ובין אם בעקיפין, לשמור על זכויות המיעוט ולהגן על ביטחונם של האזרחים. את כל אלה יש להוביל בתהליכים הוגנים, שקופים, שיטתיים, מבוקרים ויעילים.
מדיקרט עד יום: פילוסופיה במאות ה-17 וה-18 – כרך ב' (מהדורה שנייה) / אלעזר וינרב![]() הסדרה עוסקת בהיסטוריה של הפילוסופיה ועוקבת אחר התפתחותם של הרציונליזם והאמפיריציזם – שני זרמי המחשבה החשובים ביותר שהתגבשו באירופה המערבית על רקע המהפכה המדעית במהלך המאות ה-18-17. הסדרה מציגה את משנותיהם של שישה פילוסופים – דיקרט, שפינוזה, לייבניץ, לוק, ברקלי ויום – המייצגים שתי אסכולות מרכזיות אלה. הסוגיה העומדת במרכזן של אסכולות אלה היא אם האדם מסוגל להכיר את המציאות בכוח שכלו בלבד, או שההתנסות באמצעות החושים היא המקור לכל ידיעותיו ולהכרתו את המציאות. דיקרט,שפינוזה ולייבניץ, בני יבשת אירופה, הדגישו את תפקיד השכל בהכרה, ועל כן נקראו "רציונליסטים", ולעומתם, לוק ברקלי ויום, בני האיים הבריטיים, הדגישו דווקא את תפקידם של החושים, ועל כן נקראו "אמפיריציסטים". המחלוקת בין שתי השקפות אלה והשפעתן זו על זו מעצבות במידה רבה את התפתחותה של הפילוסופיה מאז ועד היום, והאקטואליות של הבעיות הנדונות בסדרה לא פגה. הספר נלמד במסגרת הקורס מדיקרט עד יום: פילוסופיה במאות ה-17 וה-18 (10266). מבוא לפסיכולוגיה (שני כרכים) / ריצ'רד גריג ופיל זימברדו![]() הספר מבוא לפסיכולוגיה הוא המהדורה המתורגמת של הספר Psychology and Life. הספר מפגיש את הקורא עם הפסיכולוגיה המדעית, על תוכניה ועל שיטות המחקר שלה. הספר מציג את תחומי הפעילות ואת תחומי המחקר של הפסיכולוגיה היום. הפרקים בספר: הפסיכולוגיה בחיינו; שיטות מחקר בפסיכולוגיה; היסודות הביולוגיים והאבולוציוניים של ההתנהגות; חישה ותפיסה; מודעות ומצבי תודעה אחרים; למידה וניתוח התנהגות; זיכרון; תהליכים קוגניטיביים; משכל והערכת משכל; התפתחות האדם במהלך החיים; מוטיבציה; רגש, עקה ובריאות; הבנת האישיות; הפרעות פסיכולוגיות; טיפול בהפרעות פסיכולוגיות; קוגניציה חברתית ויחסים חברתיים; תהליכים חברתיים, חברה ותרבות. הספר נלמד במסגרת הקורס מבוא לפסיכולוגיה (10136). פונקציות מרוכבות: המשכה אנליטית, העתקות קונפורמיות; יחידות 12-11 (מהדורה מחודשת) / ראש צוות: אלי לוין![]() הספר הוא תרגום מעובד של ספר הקורס Complex Analysis של האוניברסיטה הפתוחה באנגליה. תורת הפונקציות המרוכבות היא מאבני היסוד של האנליזה המתמטית המתקדמת ויש לה שימושים רבים במתמטיקה ובפיזיקה. הכרת תורה זו הכרחית לכל סטודנט המעוניין להעמיק בלימודי המתמטיקה. ימצאו עניין בקורס זה גם אלה המעמיקים בלימודי הפיזיקה ובלימודי מדעי המחשב. הספר נלמד במסגרת הקורס פונקציות מרוכבות (20243). ![]() אדם הולך הביתה / יורם עשת-אלקלעי![]() ב-18 באוקטובר 1973 היה יורם עשת-אלקלעי שרוע על הקרקע במצרים, חור גדול פעור בראשו מפגיעת פגז, ומוחו חשוף. לרופא שהתעקש לטפל בו אמרו, "עזוב אותו, עדיף שתשמור את האינפוזיות לפצועים שעוד אפשר להציל". כשהתעורר בבית החולים היו גופו ונפשו שבורים. צדו השמאלי משותק, עיניו לא רואות ותודעתו מבולבלת. אדם הולך הביתה, הוא סיפור החלמתו כנגד כל הסיכויים של יורם עשת-אלקלעי, בזכות כוח רצון ואהבת חיים שאין להם גבול. בלשון פיוטית ומדויקת עשת מתאר את מוראות המלחמה ואת הרגעים האיומים שהובילו לפציעתו. הוא מספר על הצעד הראשון שאחרי הפציעה, על המילה הראשונה שהצליח לקרוא ועל היום שבו גילה שלעולם לא יחזור להיות האיש שהיה. בכנות מפעימה ובכישרון ההופכים את התיעוד הביוגרפי לספרות של ממש, הוא מתאר את המאבק היום-יומי והעל-אנושי לעשות סדר בזיכרונותיו המסויטים ולהקנות משמעות לחייו. יורם עשת-אלקלעי, יליד 1950, הוא דוקטור לגיאולוגיה ופרופסור מן המניין באוניברסיטה הפתוחה. הוא עומד בראש המרכז החדש לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה באוניברסיטה הפתוחה. האישה שאיתו / אילן בן-עמי![]()
האישה שאיתו מספק הצצה מרתקת אל חייהן של אחת עשרה נשות ראשי ממשלה, מפולה בן גוריון ועד שרה נתניהו. זהו סיפורן של הנשים שראשי הממשלה חלקו עמן את חייהם, נועצו בהן בסוגיות הפוליטיות והמדיניות הבוערות שעל סדר היום, וחלקו עמן את הסודות הכמוסים ביותר של מדינת ישראל.
בלשון רהוטה ונגישה מגולל ד"ר אילן בן עמי את סיפוריהן המרתקים של נשות ראשי הממשלה. החשיפה – שעבור חלקן היא חשיפה ראשונה – לא רק שעושה עמן צדק היסטורי, אלא גם תורמת להבנה טובה יותר של הפעילות ושל דרך קבלת ההחלטות של בני זוגן, ראשי ממשלות ישראל לדורותיהם. ד"ר אילן בן עמי הוא סוציולוג פוליטי, ראש היחידה לפיתוח אקדמי באוניברסיטה הפתוחה וחבר סגל ההוראה במחלקה לסוציולוגיה, מדע המדינה ותקשורת באו"פ. הכול זמני / עמרי מורג![]()
הזמן הוא קרוב לוודאי ה"שחקן" המשמעותי ביותר בחיינו. הוא קשור לכל תחום, משפיע על כל פעילות שלנו, מעורב במכלול רחב של שיקולים ושל החלטות שאנו לוקחים, אך הוא אינו מוחשי, וקשה מאוד להגדירו.
הספר הכול זמני נכתב מתוך תחושה שבני אדם אינם מעניקים לנושא הזמן את החשיבות ואת תשומת הלב הראויה לו לנוכח מרכזיותו בחיינו ולנוכח הדילמות והקונפליקטים הקשורים בו, שרק הולכים ומתרבים בעולמנו. עמרי מורג הוא מרכז הוראה בקורס ניהול אסטרטגי, במחלקה לניהול וכלכלה באו"פ. |
|
יש לכם הערות, הארות, הצעות? נשמח לקרוא. שלחו את תגובותיכם אל: dicanat@openu.ac.il. תגובות קוראים/ות יפורסמו לפי בחירת המערכת. קצרים או"פטימיים יוצא לאור על ידי דיקנט הלימודים האקדמיים בעריכת יוכי ריץ ונגה שי-שרברק. עיצוב גרפי: זאב פרל. בנייה: סוניה פצ'רסקי. כתובת המערכת dicanat@openu.ac.il. |