Makom-Al-Makom_catalog-new

17 Google Earth־ "עקבות שבירים": ארכיטקטורה שברירית ותמונות מ , והפרויקטים הראשונים שלו נוצרו בהקשר של 20 של המאה ה־ 70־ ראשית דרכו של אולמן כפסל הייתה בשנות ה כחלק מפרויקט האמנות 1972־ בעבודת "החלפת אדמות" שיצר ב 13 ) האמריקאי. Earth Art( זרם אמנות האדמה הקולקטיבי מצר-מסר, נחפרו שני בורות זהים, האחד באדמות קיבוץ מצר והאחר באלו של הכפר הערבי השכן, מֵיסַר; פיסות האדמה הללו היו רוויות 14 האדמה שנחפרה מתוך כל אחד מן הבורות מילאה, בתורה, את הבור באתר המקביל. ערגה בת־דורות, והדהדו את הסכסוך הבלתי נגמר על אדמה זו. המושג אדמה חובק בתוכו את האדם ואת הדם, ובו מתגלמים בעבודה זו הן סכסוך הדמים על הקרקע, והן הסיכוי לחלוק בקרקע המריבה. לפרויקט חילופֵי קרקע זה יש גם צד אישי־ביוגרפי; הוא משיק לסיפור ההגירה של משפחתו של אולמן ולהתגייסותה , לחפור שבעה בורות 11 להכות שורשים חדשים בקרקע. אחיו הבכור של אולמן סיפר שאביהם הטיל על מיכה, אז בן נראה שעיסוקו של 15 בשדה ליד בית המשפחה, ואותם מילא האב באדמת חמרה פורייה שהביא מאזור אחר בארץ. אולמן באדמה כמדיום אסתטי ניזון מזיכרון מוקדם זה על חילופי אדמה שנקשרו בפוריות ובהתחדשות. בפרויקט אדמה אחר, שיגר אולמן אדמת חמרה אדומה מאזור מגוריו בישראל לכנסיית מתיאס הקדוש בקונסטפורום ). העבודה מורכבת משבע מדרגות ברזל המכילות 2012 ( מדרגות ברלין, שם הקים את העבודה התת־קרקעית אדמה, והן יורדות אל פיר המלא גם הוא באדמת חמרה אדומה. בכנסייה זו פעל הכומר דיטריך בונהופר, שהוסמך ונרצח עקב התנגדותו לנאצים. עומקו של הבור הוא כמידת גובהו של 1931 לכמורה בכנסיית מתיאס הקדוש בשנת אולמן, אשר נוהג לעבוד בקנה מידה התואם את מידות גופו שלו. ממדים אלו של גוף אנוש אמיתי מעניקים לעבודה של האמן האמריקאי חדר אדמה את צביונה החמוּר, כאילו מדובר בתא קבורה. יש מקום להזכיר כאן את המיצב . אך 1977 , לפני שהועבר לתצוגת קבע בניו יורק בשנת 1968 וולטר דה מאריה, שאף הוא הוצג בגרמניה, בשנת למרות הדמיון הטכני המסוים, העבודה עתירת הפרדוקסים ורוויית הטראומה של אולמן, ובכלל זה האדמה השברירית שנשלחה מישראל לגרמניה, עומדת בניגוד חריף לגוש האדמה השחורה שממלא את חדר האדמה של דה מאריה בנוכחות תקיפה של טבע קדמון. ). שמה של היצירה בגרמנית E19 , ראו עמ' 10 (תמונה קרקע הקים אולמן בדוקומנטה בקאסל את 1987 בשנת , אדמה. אולמן ניתק גוש אדמה מן ground , שמשמעו "סיבה", אך צלילהּ מזכיר את המילה האנגלית Grund הוא הקרקע והציב אותו כך שהוא נראה כמרחף מעל בור, מוקף בחורשה של עצים. קשה להימלט מן הקונוטציה של קבר אחים, אִזכור לרציחתם של המוני יהודים ביערות אירופה הכבושה על ידי הנאצים. עם זאת, מעֵבֶר לזיכרון הטראומה, העבודה נוגעת באובדן האחיזה בקרקע. מעֵבֶר לאזכור השואה, שאי־אפשר לטעות בו, ולרמז בשם היצירה לאובדן הסיבה והטעם לדברים, האדמה שנעקרה ממקומה וצפה כגוש מנותק מהדהדת חוסר ודאות קיומי עמוק. בהקשר זה משמעותית הצבתה של העבודה בקרבה גיאוגרפית לעיר שממנה אולצה משפחתו של אולמן לעקור, דבר שנותר כפצע פתוח למרות הצלחת ההשתרשות במולדת החדשה. . 371-361 , 2011 , ירושלים: מוזיאון ישראל, שעון־חול, עבודתו של מיכה אולמן יגאל צלמונה, 13 . 371 , שם 14 . 365 , שם 15

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw