Makom-Al-Makom_catalog-new

13 שנייה שלמה לפני שתמונת הראי שלו, המהלכת על רגליה, נכנסת אליו. יתר על כן, תנועותיו של אולמן אינן מסונכרנות עם אלו של כפילו ההפוך על ראשו. למעשה, הווידיאו מסתיים כשאולמן יוצא מן החלל בעוד כפילו "שמתחת לאדמה" נותר מאחור למשך שניות נוספות. מיגל הרננדז־נבארו טען כי החוויה הקיומית של הגירה לאור תפיסתו של נבארו, התא המשונה שהעמיד 8 מתרחשת ב"חלל ובזמן שאינם איקלידיים, אלא ברוחו של מוביוס". שהרבני על ראשו הוא מעין טבעת מוביוס של חלל וזמן. זו חידת חלל וזמן הטורדת את המנוחה, ומתקשרת לטבעה הלא יציב של הקרקע באמנות הישראלית. הממשקים בין עבודותיהם של אולמן ושהרבני נמצאים על פני שני צירים מרכזיים; אני מכנה אותם "חולות בוגדניים" ו"עקבות שבירים". על הציר הראשון, "חולות בוגדניים", נמצאות עבודות אשר מופיעים בהן שולחנות חול ומכלים המכילים עפר. על הציר השני, "עקבות שבירים", נמצאות עבודות שהן בעיקר מִתווים הבנויים מחול. בשתי הקבוצות במהותה, קרקע לא יציבה. ועם כל זאת, יש בעבודותיהם של אולמן ושהרבני terra infirma הללו, האדמה היא משום ניסיון חדור אופטימיות לחזק ולייצב את האדמות הנודדות. חולות בוגדניים בחולות, הייתה לסמל 1909 בתרבות הישראלית מקושר חול עם חופי הים התיכון. העיר תל אביב, שנוסדה בשנת התחדשותו של העם היהודי אשר קם לתחייה במדינת לאום מודרנית. בו בזמן, חול הוא גם התגלמות הקרקע הלא . כמו מים, גם החול קורא תיגר על תפיסות בדבר מוצקותה של הקרקע ונצחיותם של גבולות. terra infirma יציבה, בכך הוא מתקשר למתחים ולחרדות שבהם ספוגות ההיסטוריה והתרבות הישראליות. שולחנות חול, המורכבים מתיבות ברזל או פלדה מלאות בחול או באדמת חמרה אדומה, ניצבים בנקודת ההצטלבות ), מוקרנת 3 ; תמונה 2014 ( שולחן חול הברורה ביותר בין גופי העבודות של אולמן ושהרבני. בעבודתו של שהרבני, על חול אמיתי סימולציה וירטואלית בתנועה של כיסאות זעירים. בתנועת סימולציה מדויקת ומתואמת נערמים הכיסאות הווירטואליים על החול, ואז מתמוטטת הערימה אל תוך המשטח החולי. הפריטים שוקעים בהדרגה מתחת לפני השטח, כמו לתוך חולות טובעניים, אולם הם שבים וצצים מעליו בחלוף שנייה אחת – במעין תחיית מתים מוזרה. כל אותה העת, בקצות הפריים שיוצרת ההקרנה, שתי דמויות מייצבות את עמידתן, בקושי רב, על שורת כיסאות. במקום להתיישב על כיסא זה או אחר, נראה כי שני האנשים מנסים למקם את עצמם על פני כמה כיסאות – .) E16 ' , ראו עמ 4 דבר שמחייב תנוחות בלתי אפשריות (תמונה Hernández-Navarro, Miguel. 2011. Out of Synch: Visualizing Migratory Times through Video Art. In Art and 8 Visibility in Migratory Culture: Conflict , Resistance, and Agency . Edited by Miguel Harnández-Navarro and Mieke Bal. Amsterdam: Rodopi, pp. 191-208

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw