Makom-Al-Makom_catalog-new

11 חוה אלדובי | "חולות נודדים": רונן שהרבני ומיכה אולמן – מפגש בין דורות אי־אפשר לתחום חול בתוך גבולות מוגדרים ולמנוע ממנו לנוע. הוא נסחף אל מעֵבֶר לכל גבול, ומשמיט את הקרקע (תרתי משמע) מתחת לוודאות כי המִדְרָך עליה בטוח. בתערוכה זו מוצגות הקרנות של עצמים וירטואליים על חול, Google שיצר רונן שהרבני, ובהן מהדהדים פסלי האדמה ושולחנות החול המחוררים של מיכה אולמן. תמונות מ־ שבהן ביצע שהרבני מניפולציות דיגיטליות, מתמקדות באתרים גיאוגרפיים הספוּגים סיפורי עקירה והשתרשות Earth מחדש. בזכות ההדהוד בין שני גופי היצירה, של אולמן ושל שהרבני, שהוותיק ביניהם הוא פרי חמישה עשורים, נגול לנגד עינינו מפגש המתרחש על גבי חולות נודדים. באמצעות השימוש המטפורי באדמה התלויה על בלימה, יוצרות עבודותיהם של אולמן ושהרבני נוכחות מרתקת של סיפור ההגירה היהודי־ישראלי לדורותיו במרחב חיינו. של המאה 30 . הוריו נמלטו מגרמניה הנאצית כבר בראשית שנות ה־ 1939 מיכה אולמן נולד בתל אביב בשנת , קריירה בין־לאומית חוצה 2009 ניהל אולמן, חתן פרס ישראל לשנת 20 של המאה ה־ 70־ הקודמת. למן שנות ה שהרבני נולד בתל אביב בערך דור לאחר מכן, כאשר תל אביב כבר הייתה בירת העסקים והתרבות בישראל. 1 גבולות. יהודים שחיו בה היגרו לישראל, בתוך 135,000־ מִבֵּין כ 2 . 1951 סביו של שהרבני, שחיו בעיראק, היגרו לישראל בשנת בני אדם. הם נאלצו לעזוב עם גְבוֹר ההסתה נגד הציונות, שעד מהרה לבשה צביון אנטישמי 130,000 , שישה חודשים וגררה בעקבותיה התנכלויות ליהודים ומתקפות עליהם ועל רכושם. חוק חדש שהתקבל באותם ימים קבע, כי מי שיעזוב 3 את עיראק ולא ישוב אליה יאבד את אזרחותו, ונכסיו יופקעו. , בדומה להרבה אמנים ישראלים צעירים, עזב שהרבני את ישראל כדי ללמוד בניו יורק, ושם החל את 1999 בשנת הוא חזר לתל אביב, וממנה הוא מנהל את הקריירה האמנותית שלו בישראל ובארצות 2007 דרכו כאמן. בשנת הברית. בצירוף מקרים מעניין, שהרבני שׂכר סטודיו במבנה שבעבר השתייך למהגר שהגיע לארץ מגרמניה באותו דור שבו הגיעו ' הוריו של מיכה אולמן. בסיום המאמר אתייחס למפגש המקרי אך המרתק בין שהרבני לבין בעליו של החלל התל־אביבי, תעשיין טקסטיל בן עליית ה"יקים". שהרבני נע בין תל אביב לבין מרכזי אמנות עולמיים בחוף המזרחי של ארצות הברית ובחופה המערבי. אם להשתמש בביטוי שטבעה אן רינג פיטרסן, נראה שהוא לכוד באותו "דפוס הגירה הרוֹוֵח בקרב אמנים אשר קבעו את משכנם בארצם מעניין לציין, שהקריירה הבין־ 4 שלהם, אך מנהלים קריירה בין־לאומית, תוך שהם נאלצים להתרוצץ על פני הגלובוס". לאומית של שהרבני כאמן מדיה כרוכה בשיתוף פעולה הדוק עם שני אֱחָיו החיים בארצות הברית: האחד מתגורר בניו יורק ועיסוקו בתחום המדיה, והשני הוא חלק מעולם הסייבר־טק בפאלו אלטו, קליפורניה. בשיתוף הפעולה הטרנס־אטלנטי משם העצם הבוטני במקורו: "רדיקנט" (או 5 ) שגזר ניקולא בוריו radicantity המשולש מהדהדת הוויית ה"רדיקנטיות" ( .2011 , ירושלים: מוזיאון ישראל, שעון־חול, עבודתו של מיכה אולמן יגאל צלמונה, 1 .)2019 פרטים מקורות חייו של שהרבני ודברים שאמר על יצירתו המובאים בקטלוג זה מבוססים על מה שמסר האמן למחברת המאמר (תל אביב 2 Bashkin, Orit. 2012. New Babylonians: A History of Jews in Modern Iraq . Stanford: Stanford University Press 3 Petersen, Anne Ring. 2017. Migration into Art: Transcultural Identities and Art-making in a Globalised World . Manchester: 4 Manchester University Press Bourriaud, Nicolas. 2010. The Radicant . New York: Lukas & Sternberg 5

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw