תחומי האחריות של דיקנט הפיתוח האקדמי וטכנולוגיות למידה:

  • קביעה ואכיפה של מדיניות פיתוח כלל אוניברסיטאית לתכנים האקדמיים
  • קביעת יעדי הפיתוח לקורסים אקדמיים ספציפיים ובקרה על מימושם
  • ליווי, ריכוז וטיוב תהליכי הפיתוח משלב החשיבה על הקורס, דרך אישורו והפקתו (בדפוס ובדיגיטל) ועד שילובו בהוראה
  • קביעת מדיניות של טכנולוגיות למידה מתקדמות בעולמות ה-e-learning וה-Distance Education והטמעתן תוך שמירת מעמדה של האו"פ כפורצת דרך בתחום הדיגיטלי
  • זיהוי כיוונים עכשוויים, טכנולוגיים ואחרים והטמעתם בהוראה
  • אחריות כוללת על מערך ההוראה המקוונת ובכלל זה על הטמעה, הבטים דידקטיים ותפעול טכנולוגי

 

תחת דיקנט הפיתוח האקדמי וטכנולוגיות למידה פועלות שלוש מחלקות:

המחלקה לפיתוח אקדמי וההוצאה לאור
המחלקה לשילוב טכנולוגיות בהוראה מרחוק – שה"ם
המחלקה לתכנון ולעיצוב פדגוגיה דיגיטלית

 

 

המחלקה לפיתוח אקדמי וההוצאה לאור

לאתר המחלקה

המחלקה לפיתוח אקדמי וההוצאה לאור מנהלת ומלווה את תהליכי הפיתוח באוניברסיטה הפתוחה ומפיקה ספרי לימוד ועיון עבור הסטודנטים.

תהליך פיתוח הקורסים באוניברסיטה הפתוחה ייחודי, ומושקעות בו תשומות רבות. הפיתוח מתבצע בצוותים המורכבים מאנשי אקדמיה ולצידם יועצים פדגוגיים וטכנולוגיים, עורכי טקסט ומעצבים גרפיים, במאים ותסריטאים, מומחים ואנשי הוראה – כולם חוברים יחד כדי להפיק את הקורסים הטובים ביותר.

המחלקה מלווה את צוות פיתוח הקורס: מהרעיון הראשוני והעברתו לחוות הדעת של מומחים בתחום מהשורה הראשונה בארץ ובעולם, דרך אישורו אצל הגורמים האקדמיים המוסמכים באו"פ, ועד הוצאתו לאור של חומר הלימוד, לרבות עיצובו הגרפי בצורתו המודפסת והדיגיטלית ופרסום ספרי הקורס.

ההוצאה לאור של האו"פ היא מהגדולות ומהוותיקות בארץ בפרסום ספרי לימוד ועיון. היא מוציאה לאור עשרות רבות של ספרים מדי שנה, ברמה הגבוהה ביותר מבחינה אקדמית ופדגוגית. ספרי ההוצאה נלמדים במוסדות אקדמיים רבים בישראל, והם נחשבים אבן יסוד בתרבות האקדמית בארץ.

המחלקה מלווה גם את הוצאת הספרים של האוניברסיטה הפתוחה, שמפיקה ספרי מחקר ועיון מקוריים בכל תחומי הדעת לאחר תהליך שיפוט אקדמי מוקפד.

תפקידי יחידות המחלקה:

  • היחידה לניהול פרויקטים מלווה כל קורס באמצעות מנהלת פרויקט ייעודית שמכירה את המחלקה האקדמית הספציפית בכלל ואת הקורס בפרט לעומקם, ומסייעת לקידום תהליך הפיתוח והנעתו היעילה קדימה. 
  • מדורי העורכים והמתקינים מטפלים במיומנות רבה בטקסטים אקדמיים, ומסייעים לצוותים להגיש את הטקסט לסטודנטים באופן הבהיר והנהיר ביותר.
  • מדור התקשורת החזותית מטפל בחומרים המודפסים והדיגיטליים כך שיתקבל המינון הנכון בין נראות לתוכן ובין עיצוב לחומר הנלמד.
  • מדור לטיפול בזכויות יוצרים מסייע לצוותים המפתחים את הקורסים ברכישת חומרים חיצוניים, טקסטואליים (ובכלל זה רכישת זכויות תרגום לעברית ושימוש בספרים שראו אור בהוצאות מרכזיות בעולם) או ויזואליים, מהארץ ומחו"ל, תוך שמירה קפדנית על זכויות היוצרים.
  • יחידת ההפקה מנהלת בית דפוס דיגיטלי מהחדשניים בארץ, ואמונה על הפקת ספרים באיכות מעולה.

 

המרכז לשילוב טכנולוגיות בהוראה מרחוק – שה"ם

       לאתר

מרכז שה"ם באוניברסיטה הפתוחה שם לו ליעד לתרום לשמירת מעמדה המוביל של האו"פ בתחום שילוב הטכנולוגיה בהוראה מרחוק; לשדרג ולשפר את שיטות ההוראה וחומרי הלימוד ולהתאימם לעידן הדיגיטלי; לפתח תובנות ומודעות בדבר הפוטנציאל הפדגוגי של הטכנולוגיות, להנחילן ולהטמיען באו"פ; להרחיב את הנגישות להשכלה גבוהה לכלל הציבור באמצעות טכנולוגיה. לשם מימוש היעדים הללו פועל מרכז שה"ם בכמה ערוצים:

  • פיתוח והפעלה של סביבת למידה באינטרנט המאפשרת להקים אתר לכל קורס, לקיים באמצעותו תהליכי הוראה ולמידה מקוונים ותקשורת מהירה ויעילה בין כל השותפים ללמידה;
  • העמדת תשתית טכנולוגית לשם קיום חלופות למפגשי הנחיה פנים-אל-פנים – מפגשי הנחיה חיים המועברים באמצעות מערכות טכנולוגיות מתקדמות מאולפני הווידאו של האוניברסיטה הפתוחה אל מחשבי הסטודנטים;
  • פיתוח והפקה של חומרי לימוד דיגיטליים עשירי וידאו ואודיו, המשלימים, מעשירים ולעתים מחליפים את ספרי הלימוד;
  • פיתוח והפקה של מגוון חומרי לימוד אינטראקטיביים בהדגשת צילומי וידאו;
  • איתור טכנולוגיות חדשות וגישות פדגוגיות חדשניות, בחינתן, ניהול ניסויים לגביהן, והתאמתן למערך ההוראה והלמידה;
    הדרכת אנשי סגל ההוראה אשר מיישמים טכנולוגיות שונות במסגרת הוראת הקורסים, הטמעתן של הטכנולוגיות בקִרבם, ותמיכה בהם.
  • המרכז כולל ארבע יחידות, ובהן פועלים מומחים פדגוגיים ומעצבי למידה, מתכנתים, אנשי סיסטם ובדיקות תוכנה, טכנאי וידאו וקול, ומומחי אינטראקטיב.
  •  

המחלקה לתכנון ולעיצוב פדגוגיה דיגיטלית

המחלקה לתכנון ולעיצוב פדגוגיה דיגיטלית פועלת לקידום חווית למידה ופדגוגיה מתקדמת, מעודכנת ופורצת דרך, למימוש חזון האוניברסיטה הפתוחה ולטובת הנגשת ידע אקדמי ברמה גבוהה לכלל הלומדות והלומדים.
המחלקה אמונה על פיתוח פדגוגי של משאבי למידה מותאמים לעידן הנוכחי, תוך שילוב אסטרטגיות וכלים טכנולוגיים מובילים ומתקדמים.
כחלק מדיקנט הפיתוח וטכנולוגיות הלמידה, מסייעת המחלקה לסגל האקדמי לעצב מרחבים דיגיטליים המקדמים למידה משמעותית כמו גם מקדמת אוריינות דיגיטלית של הסטודנטיות והסטודנטים - אוריינות הנדרשת במרחב האקדמי ובשוק העבודה הדינמי. 
המחלקה עוסקת בחקר וזיהוי צרכים פדגוגיים רלוונטיים יחד עם סגלי הקורסים, וכפועל יוצא בתכנון ובפיתוח פדגוגי של קורסים, תוך הטמעה של כלים טכנולוגיים ומתודולוגיות חדשות באופן שוטף בסביבת הלמידה. 
במחלקה שתי יחידות: היחידה לפיתוח קורסים וחוויית למידה והיחידה להדרכה ולהטמעה בסביבת הלמידה.

  • היחידה לפיתוח קורסים וחוויית למידה מסייעת לדמיין, לתכנן ולממש קורסים עם חוויית למידה משמעותית ואפקטיבית. זאת באמצעות הבניית תהליכי למידה, שילוב מיומנויות למידה, תרגול והערכה וקידום מתמיד של מעורבות בלמידה (אינטראקטיביות).
  • היחידה להדרכה ולהטמעה בסביבת הלמידה מקדמת פיתוחים ושינויים בסביבת הלמידה הדיגיטלית, תוך קיום שיח שוטף עם משתמשי המערכת ומחלקות מתממשקות, הטמעה שוטפת של כלים חדשניים וניהול ידע אודות הסביבה.

יצירת קשר



טלפון: 09-7781045
פקס: 09-7781046
דוא"ל: larast@openu.ac.il